Jan Thranes tegneblog

Blog

Kristendomskundskab/religion på læreruddannelsen (Del 6 af 6)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.


”Kristendomskundskab”, ”Religion”, ”Religion & filosofi” eller ”Religion, filosofi og livsanskuelse” – hvilket navn (og indholdsfokus) er det mest dækkende, aktuelle og det bedste til at profilere faget?

At faget i folkeskolen (og på læreruddannelsen) befinder sig i en brydningstid er ikke nyt. Det nye er, at det trænger til en opgradering /en ny profil, og at der ser ud til at være interesse og flertal for mere end bare en navneforandring.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

NAVN OG SIGNALVÆRDI
Den 28.10.2011 skrev Kristeligt Dagblad, at der tegner sig et politisk flertal for at ændre ”Kristendomskundskab” til ”Religion”. Folkeskolen.dk fulgte op med oplysningen om, at DLF støtter en navneforandring. Allerede den 3.11. havde Kristeligt Dagblad.dk under overskriften, ”Religionsundervisning er så vigtig, at alle skal have det”, den nye minister på banen. I underrubrikken stod der: ”Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil ændre kristendomskundskabsfaget til et obligatorisk religionsfag. Kristendommen skal dog stadig fylde mest i faget, og de mere konkrete bud på forandringer af indholdet skal afvente politiske drøftelser og fagfolks anbefalinger, siger hun”

INDHOLD OG PROFILERING
Børne- og ungdomsminister Christine Antorini behøver hverken at lede længe eller afvente mange drøftelser for at finde et kvalificeret bud på en forandring af faget – en profilering af et moderne religionsfag. Den 2.9.2011 skrev SF-eren Pernille Vigsø Bagge i et indlæg på religion.dk under overskriften, ”Folkeskolen bør satse meget mere på religion og filosofi”, bl.a.: “Faget burde udvides til at være et fag for religion, filosofi og livsanskuelse, som naturligvis med hovedvægten på evangelisk-luthersk kristendom også tager fat på de andre verdensreligioner, men som også rummer et bredt fokus på idéhistorie. Tankernes og tænkningens historie gør børnene i stand til selv at fundere, reflektere, spekulere og fordybe sig i hele tilværelsens og klodens forunderlighed”. På det tidspunkt var Pernille Vigsø Bagge kirke- og uddannelsesordfører, efter regeringsdannelsen blev hun gruppeformand i SF. Man får helt lyst til at blive lærer i “Religion, filosofi og livsanskuelse” af at læse hele hendes indlæg:
http://www.religion.dk/artikel/430953:Kommentaren---Folkeskolen-boer-satse-meget-mere-paa-religion-og-filosofi

(Netop tankernes og tænkningens mulige betydning for og placering i faget er der skrevet en spændende ph.d. afhandling om, "Filosofi med børn: teoretisk grundlag og religionsdidaktisk potentiale" af cand.pæd. Henrik Vestergaard Jørgensen. Den har været omtalt bl.a. i Kristeligt Dagblad:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/403094:Danmark--Boern-skal-laere-at-taenke-filosofisk?all=1 )

REFORMATIONEN
I forhold til en aktualisering af faget er det afgørende, at faget (også) forholder sig til samtiden. For langt de fleste danskere er spørgsmål om religion, spiritualitet og eksistens ikke relateret til nogen bestemt religion/ideologi. Det er et individuelt og traditionskritisk projekt. I bogen ”Den tredje reformation – fra statskristendom til google-buddhisme” kommer Morten Thomsen Højsgård med en beskrivelse og en analyse af de forandringer, der de seneste år er sket i danskernes forhold til tro og religion. Vi er ifølge forfatteren i gang med den største omvæltning i de religiøse værdier i 500 år. Morten Thomsen Højsgård er religionssociolog, tidligere redaktør for tro og kirke på Kristeligt Dagblad og nu generalsekretær i Det Danske Bibelselskab. Bogen udkom i oktober 2011. Man behøver ikke læse bogen – man kan få et godt indtryk af dens indhold og betydning gennem omtalen/debatten om den på nettet (søg blot på ”Den tredje reformation”).

Skal fagets indhold, vilkår og omdømme påvirkes og bevæges i den rigtige retning, er det vigtigt med en saglig debat, hvor de der vil, kan og tør noget med faget presser på og viser en vej.

Selv slår jeg gerne et par streger for faget en anden gang – der er noget på spil!

Powered by Labrador CMS