Jan Thranes tegneblog
Blog
Kristendomskundskab/religion på læreruddannelsen (Del 2 af 6)
De fleste mennesker har en klar fornemmelse af, hvad religion er, men kommer ofte til kort, når de skal udtrykke det konkret i ord. Prøv selv og vær opmærksom på, at definitionen skal kunne inkludere en religion, der ikke har nogen gud/guder (f.eks. buddhisme). Altså, hvad er religion?
Blandt fagfolk er der en vis enighed om to tilgange, når man skal forsøge at beskrive og definere (en) religion. 1. En substantiel tilgang med fokus på, hvad religionen er (troslæren, ideologi, symboler, fænomener ). 2. En funktionel tilgang med fokus på, hvad religionen gør (placering og betydning i samfundet samt effekten på det enkelte menneskes liv). Det er også alment anerkendt, at religion forholder sig til ”det overnaturlige”.
For fagfolk er teoretiske definitioner betydningsfulde. For den troende er de ofte uinteressante og kan være ligefrem meningsløse. For den troende opleves f.eks. forholdet til Gud sjældent som noget overnaturligt, men snarere som noget helt naturligt. Det er netop i dette brydningsfelt mellem teori og praksis, at nøglen til forvaltningen af skolefaget skal findes.
Religionsdidaktik er ikke et selvstændigt forskningsfelt i Danmark og udbuddet af undersøgelser, der beskæftiger sig med, hvordan man underviser i faget, er yderst begrænset. Hertil kommer, at underviserne i kristendomskundskab/religion på læreruddannelsen typisk har udelukkende en universitetsbaggrund og ingen (eller ringe) praksiserfaring i relation til folkeskolen. Mange lærerstuderende oplever derfor et stort gab mellem undervisningen på læreruddannelsen og folkeskolens virkelighed.