Jan Thranes tegneblog
Blog
Kristendomskundskab/religion på læreruddannelsen (Del 1 af 6)
Kristendomskundskab/religion er på mange måder en politisk kampplads, hvor mange interessenter og divergerende positionerer gør sig gældende. Det præger forvaltningen af faget på læreruddannelsen. Skal det være et kulturformidlende fag, et livsfilosofisk fag eller et religionskritisk fag? Skal der lægges vægt på det historiske, det religiøse, det nationale eller det multikulturelle? Skal folkeskoleelever undervises om religion, eller skal de lære af religion? Kan man forholde sig til det religiøse uden at forholde sig til det verdslige og det sekulære – uden også at forholde sig til demokrati og demokratisk dannelse?
Der er mange spørgsmål i spil og hverken enestående eller enkle svar. Det kan skabe frustration og mismod hos de lærerstuderende. Men måske er det netop disse mange aktuelle brydninger, der kan være med til at gøre kristendomskundskab/religion til et af tidens mest spændende og vedkommende fag?