Jan Thranes tegneblog

Blog

Kristendomskundskab/religion på læreruddannelsen (Del 1 af 6)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.


Kristendomskundskab/religion er på mange måder en politisk kampplads, hvor mange interessenter og divergerende positionerer gør sig gældende. Det præger forvaltningen af faget på læreruddannelsen. Skal det være et kulturformidlende fag, et livsfilosofisk fag eller et religionskritisk fag? Skal der lægges vægt på det historiske, det religiøse, det nationale eller det multikulturelle? Skal folkeskoleelever undervises om religion, eller skal de lære af religion? Kan man forholde sig til det religiøse uden at forholde sig til det verdslige og det sekulære – uden også at forholde sig til demokrati og demokratisk dannelse?

Der er mange spørgsmål i spil og hverken enestående eller enkle svar. Det kan skabe frustration og mismod hos de lærerstuderende. Men måske er det netop disse mange aktuelle brydninger, der kan være med til at gøre kristendomskundskab/religion til et af tidens mest spændende og vedkommende fag?

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.