Debat

Hvad skal de fyrede lærere lave?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal blive længere på arbejdsmarkedet! Men hvorfor fyres der så i øjeblikket flere og flere lærere?

Den inkluderende folkeskole har travlt med at få plads og rum til alle de elever, som skal blive i folkeskolen og ikke sendes videre på specialskoler. Der stilles større og større krav til det faglige niveau, mens tanken om stordrift i form af høje klassekvotienter sideløbende sættes på dagsordenen.

Det er meningsløst at lade den ene folkeskolelærer efter den anden forlade sit arbejde. Og temmelig meget i modsætning til den nye tanke om længere tid på arbejdsmarkedet. At kommunerne fyrer lærere, betyder nemlig, at der er færre til at varetage den vigtigste opgave i samfundet, at give børnene et fundament af viden, samarbejdsevner og muligheden for at udvikle både personlige og faglige kompetencer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For at løse opgaven bedst må skolen prioriteres. Og det burde være regeringens fornemste opgave at sørge for, at der er lærere nok til at varetage arbejdet. Nuvel, regeringen kaster bolden tilbage til kommunerne, og så bliver det en politisk mudderkastning i stedet for en klar holdning til, at skolen altid skal prioriteres højt.

Nu er mit spørgsmål til hr. Løkke: Hvor er sammenhængen mellem, at der er en helt klar opgave at løse i forhold til skolen, en regeringstanke om, at vi skal blive længere på arbejdsmarkedet, og massive lærerfyringer rundt om i landet? Og hvad skal de fyrede lærere lave, indtil de så kan komme på pension?