Debat

Det lange seje træk i tysk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Jens Ole Hansen

Jeg har med interesse og en del overraskelse læst dit noget vrede indlæg i sidste nummer af Folkeskolen. Jeg er naturligvis glad for, at du synes, at 'Prøver Evaluering Undervisning'-hæftets afsnit om faget tysk i relation til de afsluttende prøver er interessant læsning. Men din oplevelse af tyskkapitlets første del er jeg selvfølgelig ked af. Det har fra min side aldrig været hensigten hverken 'at falde på maven for nyere pædagogiske strømninger' eller at markedsføre lovens udfordringer som en 'mirakelmikstur'.

Vi har i Danmark fået en ny folkeskolelov, der fremsynet og visionært stiller os over for en lang række store og spændende, men også krævende udfordringer - udfordringer, der absolut ikke har hverken nemme eller umiddelbare løsninger i hverdagen - heller ikke i henseende til undervisningen i faget tysk. Her virker netop kun det lange seje træk, i en proces som vi ønsker at hjælpe, alt det vi overhovedet kan - blandt andet gennem den større bredde, disse traditionelle evalueringshæfter har fået gennem de seneste år.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I den første, generelle del af fremmedsprogshæftets tyskafsnit har jeg forsøgt så kort og præcist som muligt at tegne et billede af nogle af de største og vigtigste udfordringer, vi her og nu har i vort fag - lige fra det bevidste arbejde med Tysklandsbilledet over sprogfagenes samarbejde, differentiering og evaluering, informations- og kommunikationsteknologi, sprogtilegnelsens strategiarbejde, det internationale - og til mange læreres meget konkrete oplevelse af et voldsomt tidsproblem i forhold til alt det, vi skal og ønsker at nå i faget. Endelig har jeg i den første del ganske kort beskrevet status i den tyske retskrivningsreform, vi alle forventer per august 1998.

Det har mange lærere heldigvis været rigtig glade for - og det kan endda være, at endnu flere nu vil læse disse hæfter, ikke mindst fremmedsprogshæftets afsnit om tysk? Og kan det give anledning til debat, inspiration og ikke mindst udvikling til glæde for tyskundervisningen, ja, så kan vi vist alle kun være særdeles tilfredse med det.

Jeg vil i øvrigt prøve at kontakte dig, så vi kan få en god og konstruktiv meningsudveksling om mulighederne i disse hæfter, der jo udkommer hvert år. Det kunne måske endda være, at også du kunne bidrage med et par konstruktive ideer? For selvfølgelig kan vi alle altid blive bedre.

Georg Schjørring

fagkonsulent, tysk

Powered by Labrador CMS