”Der er tale om en misforståelse, hvis man tror, at man skal lave den meget omstændelige proces. Der er ikke nogen forpligtelse om at sætte individuelle mål for den enkelte elev”, lyder det fra kontorchef Anders Andersen.

Ministeriet: Læreren skal ikke opstille individuelle mål for hver elev

Læreren er ikke forpligtet til at sætte individuelle mål for hver enkelt elev. Det er en misforståelse, hvis lærere og skoleledere tror det. Så klart lyder det fra kontorchef i Undervisningsministeriet og leder af læringskonsulenterne Anders Andersen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fælles Mål opstiller mål for, hvad alle elever skal lære. Og det er hverken budskabet fra læringskonsulenterne eller en del af vejledningen, at lærerne skal bryde målene ned i individuelle mål for hver elev.

Ministeriet præciserer: Individuelle mål i elevplaner - ikke i hver time

"Vi er rigtigt kede af, hvis det er den misforståelse, der opbygges blandt lærere og ledere, når man hører vores læringskonsulenter fortælle. Sådan er det ikke, og det er meget vigtigt at sige", lyder det fra kontorchef i Undervisningsministeriet Anders Andersen. Han vil ikke gætte på, hvordan lærere eller ledere har fået den opfattelse, men det er vigtigt for ham at fjerne misforståelsen.

"Tanken i vejledningen om læringsmålstyret undervisning er, at læreren med udgangspunkt i Fælles Mål opstiller læringsmål for undervisningsforløbet og klassen - og ikke for den enkelte lektion og for den enkelte elev".

Læreren kan selv vælge at gøre det

På en konference, som folkeskolen.dk skrev om i går, berettede lærere fra flere steder i landet, at de har fået besked om at opstille individuelle læringsmål, når de har haft besøg af læringskonsulenterne.

Fælles-mål-fadder: Mål for hver eneste elev var ikke intentionen 

Men Anders Andersen, som er leder af læringskonsulentkorpset fortæller, at konsulenterne løbende taler om, hvordan de formidler målene, og hvordan de opleves.

"Generelt oplever vi ikke, at det er et samtaleemne, når vi er ude og snakke Fælles Mål. Men jeg vil selvfølgelig være ekstra opmærksom på at vi går ud med de rigtige budskaber, som ikke på nogen måde giver anledning til misforståelser af det her felt".

Men er det så forkert, hvis kommunerne eller skolelederne pålægger lærerne at opstille individuelle mål for hver elev?

"Det ligger ikke i vores vejledning, at man skal gøre det. I sidste ende er det en lokal beslutning, hvis man vælger at gøre det. Den enkelte lærer kan selvfølgelig beslutte, at det er der behov for med en enkelt elev eller i en enkelt lektion. Og på samme måde kan skolelederen også beslutte, at læerne skal arbejde med det på et specifikt område".

Så hvad skal læreren gøre, hvis han eller hun bliver pålagt at opstille individuelle mål for eleverne".

"Dertil kan jeg kun svare, at det er op til det lokale - det vil sige læreren eller skolelederen - at beslutte, at man skal arbejde på en bestemt måde med målene. Det er ikke reguleret fra vores side, og det er bestemt ikke det budskab, vi går ud med, at læreren er forpligtet til den proces".  

Powered by Labrador CMS