Børn savner voksnes hjælp mod digital mobning

"Digital mobning rammer så hårdt, fordi internettet bare er folks liv – man kan næsten finde hele en persons liv på en iPhone!", siger en 14-årig dreng i en ny kvalitativ undersøgelse fra DCUM om digital mobning. Børnene fortæller, at gode digitale vaner er vigtige at lære – jo tidligere jo bedre. 12 procent har oplevet digital mobning.

Publiceret

citater

"Der var en der lavede en fake bruger med mit navn på Snapchat,og så skrev han alle mulige mærkelige ting til mine venner iudlandet. Alle mulige dårlige ting om mig, som for eksempel at jegvar bøsse. Jeg ved ikke hvem det var, men det var rigtigubehageligt." (Dreng, 13 år)

"Man kigger ikke den anden person i øjnene og ser, hvordan denanden person får det, når man skriver på nettet. Man skriver detbare, helt koldt, bag en computer eller en mobil. (…) Man stopperikke, når det er digitalt." (Pige, 14 år)

 

"De som skriver inde på avisernes sider sviner hinanden til! Ogde er ikke engang børn! Og når der er valg, skriver de "Du erfanden mig idiotisk, Lars Løkke!" og sådan noget. Jeg tænker at deter mærkelige mennesker. Og jeg tror børnene synes, det er cool oggerne vil kopiere det selv, når de læser det." (Pige, 13 år)

 

 "Skolerne bør lave et ordentligt forløb, som handler omsociale medier. Forklare grundigt hvad der kan ske, at det virkeligkan såre. Mange ved det faktisk ikke, og de tænker ikke over, atdet som er på skrift også er ægte. Mange skriver bare "fuck dig!"uden at tænke mere over det. Der er nogle der begår selvmord efterat være blevet mobbet på nettet og nogle begynder at skære i sigselv! (…) Og begynd tidligt!" (Pige, 13 år)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleeleverne i undersøgelsen fortæller, at mobiltelefoner og computere er en integreret del af deres hverdag, og at de bruger dem løbende til planlægning, informationssøgning, til at vedligeholde venskaber og finde underholdning. At slukke sin telefon er derfor ikke en mulighed, heller ikke hvis man udsættes for digital mobning.

Undersøgelsen "Hvordan har du haft det på internettet i dag?" fra Dansk Center for Undervisningsmiljø bygger på fem gruppeinterview med elever fra 7. og 9. klasse samt fire individuelle interview med udskolingselever. Ti drenge og ti piger er med i undersøgelsen.

Ifølge undersøgelsen overlapper traditionel mobning og digital mobning ofte hinanden, men den digitale virker hårdere, fordi den er anonym, man kan ikke slippe væk fra den, og der er en stor eksponering - man ved ikke, hvor mange der ser det.

 

Gode digitale vaner

Eleverne fremhæver vigtigheden i at lære gode digitale vaner, og man kan næsten ikke begynde for tidligt.

 

Samtidig er det vigtigt, at de voksne er gode rollemodeller - og det oplever børnene bestemt ikke, at de er. Eleverne undrer sig over den hårde tone blandt voksne på nettet, og når de ser kommentarer i medierne.

"Flere af eleverne fremhæver vigtigheden af, at forældrene lærer børnene at stå imod det, de oplever som et pres om ensretning blandt unge. De mener, at børnene allerede fra de er små bør lære, at det er okay at være anderledes, så de ikke begynder at mobbe dem, som skiller sig ud", står der i DCUM-rapporten.

De unge fortæller, at de ikke oplever, at deres forældre og skolen har tilstrækkelig fokus på den digitale verden. Dem, der har haft et forløb og web-etik og god digital kommunikation i skolen fremhæver det. Forløbet har gjort en forskel for dem og de mener, at skolen generelt bør prioritere dette. Ligesom lærerne skal fokusere på gode relationer og god trivsel gennem hele skoleforløbet.

Det går let galt i den digitale verden, fordi meget så let kan misforstås. Når det så er gået galt, er det utroligt svært at udrede historien, fordi ingen kan finde ud af hvem, der har gjort hvad. Mobningen foregår måske flere steder samtidig og forskudt i tid. 

Professor: Rent lotteri om danske børn får teknologiforståelse

Powered by Labrador CMS