Anmeldelse

Klassen i stalden

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der findes sikkert en del natur/teknik-lærere, hvis elever trænger til at se på og røre ved en rigtig ko. Et velegnet materiale som forberedelse hertil har egentlig "altid" eksisteret i form af arbejdsbogen "Koen og mælken", senest revideret i 2007. Som supplement tjener dvd'en (originalt VHS) og cd'en betitlet "Hvor kommer mælken fra?" Helt ny i rækken af materialer er imidlertid en forundringskasse, der om føje tid vil være til låns på det regionale Center for Undervisningsmidler.

Fakta:

Titel: Klassen i stalden

Type: Diverse

Forlag: Landbrug & Fødevarer

Film, bog og kasse lægger altså op til, at man faktisk tager sin klasse med på landet, og 4.x's lærere besluttede sig for at aflægge malkekøerne et besøg i forbindelse med en "grøn dag". Her var der god hjælp at hente på klassenistalden.dk, hvor man med ganske få klik både bliver guidet til en gård med den ønskede besætning - og får mulighed for at bestille et gratis klassesæt af "Koen og mælken" samt downloade velegnede, supplerende undervisningsmaterialer.

Således beriget var det nemt at planlægge et indholdsrigt og meget varieret undervisningsforløb, der kom til at omfatte de to ugentlige natur/teknik-timer i en fire-femugersperiode og en hel fordybelsesdag. Vi brugte den pædagogisk og indholdsmæssigt meget fine "Koen og mælken" til en forsvarlig omgang faglig læsning støttet af en pdf-udgave på storskærm. De downloadede PowerPoint-slides kom i anvendelse, og vi eksperimenterede med at påvise fedtindholdet i mælk.

Forundringskassens indhold blev endevendt: "Adw, hvad bruger dyrlægen den lange handske til?" - "Hvordan kan en ko gå rundt med en magnet i maven?" - "Er det dér syltet græs?" - "Tænk, er koskind godt nok så blødt?" Der blev også tid til at fremstille kærnemælksost, og 4.x var i øvrigt så begejstret over Mek Peks indsats som landmand, at vi inden sommerferien blev nødt til at se den dvd for tredje gang . 

Højdepunktet skulle dog være det besøg, som 4.x med deres lærere på en solskinsdag i juni aflagde hos Hans Jakob Fenger i Odder. På en gård med en besætning på 175 malkekøer er der for de fleste da også mulighed for "en på opleveren": Vi trådte i komøg (med fingrene klemt forsvarligt sammen om næsen), vi smagte på ensilagen og den kolde komælk, vi så - næsten - en ko kælve, vi klappede de små kalve i deres båse, vi spiste madpakker og trimlede på græsskråningen i haven, vi .

Lærere har ved sådanne besøg meget fokus på, om eleverne så også "får noget med sig hjem". På Vejlskovgård kom vi i godt selskab med en landmand (og hans medhjælpere), hvis formidling er båret af en stor portion faglig stolthed og en smittende fortælleglæde. Alle natur/teknik-klasser burde i grunden benytte sig af en så oplagt muuuhlighed for oplevelse og læring.