30 procent af de københavnske drenge læser for dårligt

Pisa København: Det står skralt til med drengenes læsefærdigheder. På trods af mange og dyre tiltag læser 30 procent af drengene i dag så dårligt, at de ikke kan gennemføre en ungdomsuddannelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

30 procent af de drengene i København var i 2010 uden funktionelle læsekompetencer. Seks procentpoint flere end i 2007, hvor 24 procent ikke læste godt nok til at kunne tage en ungdomsuddannelse.

For pigerne er det gået den anden vej, i 2007 havde 20 procent af pigerne ikke funktionelle læsekompetencer - i 2010 var det tal faldet til 17 procent.

Det viser en ny udgave af Pisa København.

"Drengene læser mindre i deres fritid end piger, og pigerne læser mere varieret, pigerne læser skønlitteratur, mens drengene læser tegneserier og aviser", siger seniorforsker ved Anvendt Kommunal-Forskning Chantal Pohl Nielsen til folkeskolen.dk.

Udover AKF har Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og SFI Survey været med til at udarbejde rapporten.

Skal stå skoleret

De dårlige resultater har fået undervisningsministeren til at kalde de københavnske borgmestre til ministeriet.

"Jeg mener, at Anne Vang og Frank Jensen skal lave en handlingsplan, for det her kan man simpelthen ikke være bekendt. Læsning er fundamentet for, at man kan klare sig i fremtidens samfund", siger Troels Lund Poulsen til Politiken.

Københavns Kommune har ellers sat en række tiltag i gang i de senere år for at højne fagligheden på byens skoler. Blandt andet har kommunen gennemført projekt "Faglighed For Alle" og ansat nogle særligt uddannede læsekonsulenter. Man har også indført sprogtest af alle fem-årige og styrket indsatsen over for tosprogede.

"Der er ikke tale om en direkte evaluering af Københavns Kommunes indsats på skoleområdet i perioden, men analysen peger på de områder, hvor der fremover er behov for en styrket og målrettet indsats", siger Chantal Pohl Nielsen.

Det er gået en lille smule fremad for de tosprogede, men tallene er ikke ligefrem opløftende. I 2007 var 44 procent af de tosprogede børn uden funktionelle læsekompetencer, mens andelen i 2010 var faldet til 42 procent.

Læs mere

"PISA København 2010 Kompetencer hos elever i 9.klasse i København"