Mathias og Oskar skal starte i hhv. 2. og 3. klasse på mandag, men træner læsningen forud for de andre elever i denne uge.

’Vi er ikke sådan nogen, der ikke kan læse’

Knagerækkerne på skolens lange gange er endnu tomme forud for skolestart på mandag, men nede ved biblioteket er en lille forsamling i lyseblå T-shirts allerede mødt. I denne uge afholder Jersie Skole i Solrød 'Læsecamp' for 12 elever fra 2.-4.kl.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ma-thi-as vil læ-se i sin ny-e bog. Det er en bog om ul-ve," læser en elev fra 3.klasse tøvende, men uden fejl.

'Mathias og Ulven' er plukket fra bunken af læsebøger, der i ugens anledning ligger strøget ud over bordet i klasseværelset på Jersie Skole. De ser næsten appetitlige ud som de ligger der side om side og lokker læseren med titler som 'Amandas hemmelighed' og 'Bella og aben Vøvse'.

'Det er ikke pinligt her'

Eleverne staver sig stolt igennem fortællingerne. I dette selskab er det nemlig ikke pinligt at være 8 år og have svært ved at læse.

"Vi er ikke sådan nogen, derikkekan læse. Vi har bare brug for lidt hjælp til det," forklarer Silke på 8 år, der starter i 3.klasse i næste uge. Silke er en af de få piger, Jersie Skoles klasselærere har indstillet til læsecampen. Ti ud af campens 12 deltagere er drenge.

"Vi håber på at skærpe elevernes lyst til at læse forud for skolestart", siger dansk- og idrætslærer Eva Sølvsteen, der sammen med læsevejleder Tanja Siiger har tilrettelagt ugens program, så eleverne dagen igennem veksler mellem at sidde stille med bøgerne og bevæge sig rundt, eksempelvis på jagt efter ord, der er skjult på skolens grund.

Ordkaos og ordklasseby

En anden øvelse går ud på at bygge en by af ord, der ligger hulter til bulter og samtidig forstå forskellen på de tre store ordklasser. Derfor hedder vejene i byen tillægsordsvej, udsagnsordsvej og navneordsvej, og det gælder så om at parkere ordene i de rigtige indkørsler.

"Vi oplever, at eleverne på tværs af klassetrin finder hinanden, fordi det viser sig, at de benytter samme læsestrategi, når de skal løse opgaverne," fortæller Tanja Siiger.

De 30 timer, der er afsat til læsecampen, er taget fra specialundervisningen. Men ifølge Tanja Siiger er det en god forretning for både skolelederen og lærerne.

"Det er ikke for at sige noget dårligt om specialundervisningen overhovedet, men det er bare meget mere effektivt at samle timerne og eleverne her," siger hun og peger på, at eleverne også hjælper hinanden, fordi det er meget forskelligt, hvad der er det særligt svære for dem.

Næste år håber Jersie Skole på også at kunne oprette en læsecamp for skolens ældre elever.