Anmeldelse

Paideia 01/2011

Paideia 01/2011

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I det første nummer af tidsskriftet "Paideia" præsenteres en række pædagogiske emner, der på forskellig vis er aktuelle i især skoleverdenen. Særlig centralt er artiklerne omkring specialundervisning, skoleledelse, drenge/pige-forskelle og ungdomskulturer. Disse er skrevet af folk fra den pædagogiske forskningsverden i Danmark, Norge og Tyskland. Tidsskriftet afsluttes med et kommenterende afsnit og to boganmeldelser.

Fakta:

Titel: Paideia 01/2011

Pris: 350 kroner

Sider: 62 sider

Type: Tidsskrift

Forlag: Dafolo

Fælles for artiklerne er inddragelsen af en række flertydige aspekter, hvilket giver tidsskriftet en høj kvalitet. Men det er ærgerligt, at såvel systemteori som den nu meget brugte LP-model er så dominerende i flere af artiklerne. Det er tydeligt, at LP-modellen har sin berettigelse, men der gives ikke mange alternative bud på en tilgang til eksempelvis undervisning og skolekultur. Ligeledes synes den Luhmann-inspirerede systemteori at fremstå som ganske uproblematisk i pædagogisk sammenhæng, også selvom den faktisk ikke er en pædagogisk teori.

Denne kritik til trods må det fremhæves, at tidsskriftet også formår at inddrage forskningsbaseret viden og aktuelle erfaringer, der gør artiklernes indhold relevant og praksisnært. Som eksempel kan nævnes beskrivelsen af den aktuelle specialundervisning, herunder hvordan individet ofte forstås uafhængigt af dets relationer til eksempelvis klassen.

Selvom artiklerne er relevante for dele af den pædagogiske praksis, er der ikke tale om nogen direkte forbindelse til den gamle græske forestilling om paideia. Men titlen til trods kan tidsskriftet dog anbefales som en introduktion til en række væsentlige emner, især af relevans for lærere, pædagoger og ledere.