ma. 23. maj. 2011 kl. 22:00

Mindfulness og empati i skolen / Den nødvendige empati

Af: Heidi Friborg Christophersen

Hjerneforskeren Peter Vestergaard Poulsen, lektor og ph.d. Anne Maj Nielsen og dr.phil. Jes Bertelsen - og en lille håndfuld lærere - er nogle af dem, der har trænet meditation og empati med folkeskoleelever i 3. og 5. klasse, og som har oplevet forbløffende gode resultater.

En ny dvd viser i praksis, hvordan man med seks simple øvelser kan fremme mindfulness - bevidst nærvær - og empati i skolen. Øvelserne består blandt andet af åndedrætsøvelser, klappeøvelse og massage. Eleverne bliver venligere, roligere og har større koncentration og evne til samarbejde.

Dvd'en debatterer og problematiserer de mange børn med stress, opmærksomhedsforstyrrelser, vredesudbrud og depression og spørger, hvem det er, der lærer børn at finde ro i en urolig hverdag. Desuden understreges vigtigheden af, at børn - såvel som lærerne - lærer at vende opmærksomheden indad.

Når man har set hele dvd'en, er man ikke i tvivl om, at man vil kunne spare penge på specialundervisningen, hvis alle lærere lærte selv at praktisere de viste øvelser. Det er nemlig en færdighed, der kan trænes, og lærerne skal selv kunne bruge øvelserne, før det er muligt at give dem videre til eleverne. Men som lærer Henriette Due fortæller, så er hun blevet en lærer med flere resurser ved hjælp af mindfulness. Hun vælter ikke længere i stormvejr, men står roligt, når elever bliver udadreagerende, og hun er blevet bedre til at mærke hjertekontakten med barnet.

Hvis man er vant til at bruge sine intellektuelle færdigheder, så kan denne dvd virke provokerende og noget new age-agtig. Hvis man derimod giver sig ordentlig tid til at lytte til, hvad Jes Bertelsen faktisk siger, og hvad den medicinske videnskab kan scanne sig frem til, så er øvelserne blot almindelig sund fornuft.

Dvd'en kan varmt anbefales, og øvelserne skal afprøves - ikke mindst på seminarierne, så de kommende lærere på egen krop kan mærke, hvad hjertets intelligens med venlighed, nærvær, åndedræt, kreativitet og afspænding kan lære os.

Børn, der har meditation på skoleskemaet, er bedre til at koncentrere sig, bedre til at holde uro ude, bedre til at berolige sig selv - og klasserummet har et meget lavere støjniveau og en venligere stemning. Det betyder færre konflikter og mindre mobning. Det kunne være rigtig interessant, hvordan et lignende projekt ville se ud med specialklassebørn med diagnoser som for eksempel autismespektrumforstyrrelse og ADHD. Det er videnskabeligt bevist, at der sker ændringer i hjernen med de her seks øvelser. Hvordan vil det ændre på medicinforbruget hos vore urolige børn?

Det er almen kulturviden, der er ved at gå tabt, og mange vil nok afvise alt dette, hvis det fremstår i en religiøs kontekst. Men hvis denne viden og de praktiske øvelser renses for religiøsitet og suppleres med hjerneforskning og videnskabelighed, vil det vise sig, at mindfulness vil kunne forhindre, at hjernen skrumper i alderen mellem 25 og 50 år, og at flere vil kunne opretholde et stort koncentrationsniveau. Og som en sidegevinst vil vi få et samfund bestående af gladere og mere samarbejdsvenlige mennesker, der vil bevare lysten til at lære. Hvem vil ikke gerne leve i sådan et samfund?

folkeskolen@dlf.org

Kommentarer

sø. 21. aug. 2011 kl. 20:11 Per Feldvoss Olsen

Mind the bulllshit?
Hvis hjernen ikke fungerer optimalt, må vi hjælpe den på måder, som er designet således at vi selv kan styre hvornår denne hjælp er påkrævet. Hvis vi derimod ændre på hjernens fysiske strukturer er der tale om en permanent ændring som vi ikk... Vis hele teksten

Klag
lø. 24. sep. 2011 kl. 20:53 Kåre Wangel

SV: Mind the bulllshit?
Hvorfor forsvarer du medicinering når du kritiserer brug af mindfulness? Mindfulness har så vidt jeg ved ingen negative bivirkninger. Hvis det ændrer hjernens strukturer, så er det i positiv retning, i form af mere stabilitet. Og medicin kan aldrig øge empatien. Hvis mindf... Vis hele teksten

Klag
lø. 8. okt. 2011 kl. 21:44 Per Feldvoss Olsen

SV: SV: Mind the bulllshit?
@Kåre Beklager det sene svar, så først dit spørgsmål her til aften. Hvis vi 'kan' se et behov for at en hjerne skal stabiliseres, så ville jeg nok foretrække at man brugte den rette medicin. Men jeg ser slet ikke dette behov, jeg har faktisk aldrig mø... Vis hele teksten

Klag
to. 13. okt. 2011 kl. 10:15 Anette Nørgaard

Den nødvendige opmærksomhed
At udvikle redskaber til at opnå kontrol over opmærksomhed har ikke kun været et hovedanliggende og hovedformål med specialundervisningen og børn med særlige behov, men er også noget centralt blandt såkaldt normaltfungerende, især fordi det i mange år... Vis hele teksten

Klag
fr. 14. okt. 2011 kl. 06:12 Per Feldvoss Olsen

SV: Den nødvendige og fælles opmærksomhed
Tak Annette! Det er længe side at jeg har læst et indlæg her som så klart udtrykker problematikken! Vi skal ikke være selv-tænkende - vi skal lære at tænke sammen .... fælles omtanke tak! Lad os dele vores redskaber og flere indlæg af den slags.... tak! Vh Per

Klag
fr. 14. okt. 2011 kl. 06:57 niels christian sauer

SV: SV: Den nødvendige og fælles opmærksomhed
Ja, Annette NP har fat i en lang ende, hvis jeg har forstået hende ret. . Det er frustreringen af børnenes dybe behov for at høre til, føle sig som del af et fællesskab, der skaber uro og utryghed - og mobning. Det er også den pointe, det store mobbeudforskningsprojekt... Vis hele teksten

Klag
fr. 14. okt. 2011 kl. 17:03 Vagn Madsen

PRISET VÆRE MEDITATIONENS INDTOG I UDELTHEDEN
Her synes virkelig, om ikke verdens frelse at åbne sig, så dog en virkelig anvendelig udgang af udelthedens trædemølle at tone frem. Meditation har da vist ikke været prøvet før. Så mon ikke. Det er da et forsøg værd. Og så behøver vi ikke l... Vis hele teksten

Klag
fr. 14. okt. 2011 kl. 17:46 Marina Norling

SV: PRISET VÆRE MEDITATIONENS INDTOG I UDELTHEDEN
Kære Vagn Madsen Er der særlig grund til, du vælger at gennemføre det udelte princip i dine tekster? Ved ikke at dele i afsnit? Mange hilsener Marina Norling

Klag
fr. 4. nov. 2011 kl. 12:53 Per Feldvoss Olsen

ADHD diagnose
Nu er jeg ikke naturens muntre søn, så jeg må nok understrege at jeg ikke er tilhænger af medicin for enhver pris. Og dermed skal det også være sagt at der måske er flere spillere på banen som vil puste til den ild.

Dette til skade ikke bare for dem som reelt...

Vis hele teksten

Klag
ma. 14. nov. 2011 kl. 08:09 Per Feldvoss Olsen

Mindlessness hjælper også på matematik fobi!!
http://www.youtube.com/watch?v=xyow... :-)

Klag
on. 9. jan. 2013 kl. 07:49 Hilmar Laursen

Mindfulness er ikke teknikkerne - det er en evne, som vi er født med!
Det er en evne, som vi kan træne akkurat som så meget andet - f.eks. evnen til at bevæge kroppen, som vi bl.a. udvikler i idrætsundervisningen. Det er den evne, som vi bruger til at være bevidst nærværende med vores sanser i nuét uden at dømme. De sanser ... Vis hele teksten

Klag
on. 9. jan. 2013 kl. 08:50 Hilmar Laursen

Spørgsmål til Per Olsen
Kære Per Olsen. Du skriver: "Hvis man virkeligt satte sig ind i hvordan hjernen funger, vil man opdage at meditation er overraskende let at forstå som en selvforførende praksis! Påstanden om at meditationens virkning er positiv læner sig hermed meget meget tæt op af... Vis hele teksten

Klag

Fakta

Titel Mindfulness og empati i skolen / Den nødvendige empati
ISBN 9788799299171
Pris 400 kroner
Produceret og tilrettelagtaf Jesper Kjems og Marianne Rasmussen.
Type Dvd
Forlag Filmkompagniet

Emner i denne artikel

Få artikler som denne i dit nyhedsbrev