Harløse får prisen fordi de: "har haft modet til at sætte et kritisk blik på deres undervisningsmiljø. De så efter, hvad der var godt og hvad der var mindre godt og handlede på den viden"

Undervisningsmiljøpris til Harløse Skole

Undervisningsmiljøet tager udgangspunkt i den enkelte elev på Harløse Skole i Hillerød Kommune, og det får skolen i dag Undervisningsmiljøprisen for. Specialskolen får prisen på 25.000 kroner for blandt andet indretning og kulturændring.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Harløse Skole er specialskole for normaltbegavede elever med diagnoser inden for autismespektret, og tidligere var det ikke ualmindeligt, at lærere og pædagoger fastholdt eleverne, når de havde en voldsom udadreagerende adfærd. Men i dag er holdningen, at eleverne reagerer individuelt på forskellige situationer, men at de altid har en grund til deres reaktion. Hvis et barn reagerer voldsomt, er det, fordi skolen ikke opstiller de rigtige rammer for dette barns særlige behov.

"Næsten hver eneste af vores elever vil kunne vælte en almindelig folkeskoleklasse", fortæller skoleleder Annette Fønsskov.

"Vi lå ovenpå børnene de første år, ikke fordi vi troede, at det var det rigtige at gøre, men i ren afmagt. Vi har med tiden lært, at det for børn med autisme simpelthen er et overgreb at blive fastholdt. Det var også ubehageligt for personalet. I dag ser vi hver enkelt elev som en unik person, der skal hjælpes på egne betingelser".

Det betyder, at en pædagog måske må gå mange kilometer ud ad landevejen med en ophidset elev. Indtil eleven er klar til at komme tilbage i klassen. Det betyder også, at skolen er indrettet anderledes. Nogle elever har deres eget rum, hvor de kan sidde og arbejde uforstyrret. Klasselokalerne er indrettet med individuelle og helt eller delvist afskærmede arbejdspladser og et fællesbord. Og på gangene er der små afskærmede rum til elever, der har brug for en pause fra undervisningen og de øvrige klassekammerater.

Skolelederen fortæller, at det har været en lang proces at nå til den undervisningskultur, der i dag præger Harløse Skole.

Til inspiration for andre

I begrundelsen for prisen skriver Dansk Center for Undervisningsmiljø at Harløse Skole "har haft modet til at sætte et kritisk blik på deres undervisningsmiljø. De så efter, hvad der var godt og hvad der var mindre godt og handlede på den viden".

"Jeg er glad for, at vi med undervisningsmiljøprisen kan værdsætte vindernes indsats og håber, at de gode tiltag vil tjene til inspiration for andre", sagde undervisningsminister Troels Lund Poulsen ved prisoverrækkelsen.

Det er 6. gang prisen uddeles.

Der uddeles også priser til Esbjerg Gymnasium og HF, til Haderslev Handelsskole og til Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg. Prisuddelingen foregår på Dansk Center for Undervisningsmiljø i Randers.