Der er over 100 forskellige e-læringsspil til 'Matematik på mobilen'

Matematik på mobilen gør det lettere at differentiere undervisningen

'Matematik på mobilen' hedder et nyt koncept, hvor lærere og elever kan downloade matematikopgaver til mobiltelefonen. En matematiklærer, der har brugt mobilopgaverne, mener, de gør det lettere at differentiere undervisningen.

Publiceret Senest opdateret
Man kan være flere til at løse opgaverne, og man kan spille mod hinanden
Matematiklærer Henrik Buchardt hjælper med matematikopgaverne på mobiltelefonen
Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen fortalte, at nysgerrighed er en forudsætning for læring
Direktør i Dansk E-learning Center, Stephan Stephensen fremlægger 'Matematik på mobilen'

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gasværksvejens Skole i København lagde lokaler til, da 'Matematik på mobilen' i dag blev lanceret. Direktør i Dansk E-learning Center, Stephan Stephensen, der har været med til at udvikle konceptet, mener, at det er et godt redskab til at differentiere undervisningen.

"Vi giver både lærerne, eleverne og deres forældre en ekstra resurse. Matematiklæreren kan bede klassen, hvis alle har en mobiltelefon, om at downloade den del af systemet, som passer til undervisningen. Det er et godt redskab til at differentiere undervisningen", siger Stephan Stephensen til folkeskolen.dk.

Han bakkes op af matematiklærer Henrik Buchardt, der siden sommerferien i flere omgange har testet den nye måde at lære matematik på i to 4. klasser.

"Det er min opgave at sætte rammen, så eleverne bliver sporet ind på den rigtige matematik. Nogle skal have opgaver for, som ligger på et lavere klassetrin, men det er ok på mobiltelefonen. Det er vigtigt, at eleverne får opgaver på det niveau, som passer til dem. Jeg synes, det er nemmere at differentiere undervisningen", siger Henrik Buchardt.

Eleverne får sat ord på matematikken

'Matematik på mobilen' består af over 100 forskellige e-læringsspil, som er gratis at downloade og bruge på mobiltelefonen. Der er e-læringsspil til eleverne fra 4. til 9. klassetrin.

Henrik Buchardt ser 'Matematik på mobilen' som et nyt læremiddel. Han fortæller, at eleverne er begejstrede for at få lov til at bruge mobiltelefonen i undervisningen.

"Det er ganske almindelige træningsopgaver. Men det, at eleverne får lov til at sidde og lave træningsopgaver på mobiltelefonen frem for et stykke papir, gør, at eleverne viser en anden interesse for det. Det er som om, at der er en større intensitet omkring det", siger Henrik Buchardt.

Han fortæller, at der opstår et fællesskab om mobiltelefonen. Eleverne synes det er interessant at løse opgaverne i fællesskab.

"Eleverne koncentrerer sig om en opgave og kan snakke om løsningsmuligheder. Selv når der er et konkurrenceelement, så følger de med i de andres opgaver. De får sat ord på matematikken og snakker om matematikken på en anden måde, end hvis de får udleveret et ark med opgaver", siger Henrik Buchardt.

Gil Sommerfelt fra 4. klasse siger:

"Man lærer matematik ved at svare på spørgsmålene. Der er forskellige svarmuligheder. Det er sjovt, fordi det er et spil. Men man lærer også noget af det. Det er lidt mere seriøst end et computerspil. Jeg kunne godt finde på at spille det derhjemme".

Støtter digitalisering af undervisningen

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen var med til lanceringen. Hun er begejstret for det nye koncept.

"Vi vil gerne støtte udviklingsprojekter, som er med til at fremme digitaliseringen af undervisningen. Det er rigtig vigtigt, at vi starter i folkeskolen. Derfor er jeg glad for, at der er forskere med fra DPU, så vi er sikre på, at det didaktiske er med i tilrettelæggelserne", siger hun.

"Det engagement, som eleverne viser her i dag, er med til at fremme den nysgerrighed, der er en forudsætning for læring".

Centerleder på DPU Niels Egelund mener, at matematik på mobilen rammer lige ned i elevernes hverdag.

"Det er altid godt at bruge noget af det, der er i børnenes liv i forbindelse med undervisningen. I den her aldersklasse udgør mobiltelefonen en stor del af deres verden, så hvis det her kan skabe næring for, at eleverne bliver bedre til at lære matematik, så er det vidunderligt", siger han.

"Det drejer sig om at ramme eleverne dér, hvor de er topmotiverede og synes, det er sjovt og spændende. Det her optager dem på en helt anden måde, end det gør at sidde med en matematikbog og et øvehæfte".

Videnskabsministeriet, Dansk E-Learning Center, telekommunikationsindustrien, TDC, Telia, 3, Telenor og Unwire har samarbejdet om 'Matematik på mobilen'.

Læs mere

Powered by Labrador CMS