Forskning

23 mio. kr. til forskning i urolige elever og teknologisk forståelse

To forskningsprojekter ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har fået 23 mio. kr. til at undersøge negative effekter af urolige elever i klassen og se nærmere på, hvordan den teknologiske forståelse kan øges hos lærer- og sygeplejestuderende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I det ene projekt skal forskerne forsøge at kvantificere tre negative effekter af urolige elever i klassen - altså sætte tal på, hvor meget de urolige elevers tilstedeværelse skader deres egen læring, effekten af deres forstyrrelser af undervisningen og effekten af, at de muligvis gør de andre elever urolige. Det skal undersøges, om den kortsigtede gevinst ved at henvise urolige elever til specialundervisning på længere sigt indebærer et indlæringstab, fordi elever, der kommer i specialklasser, mister positive effekter fra deres fagligt dygtigere og mindre urolige klassekammerater.

I det andet vil forskerne arbejde med at forbedre den teknologiske kompetence og forståelse hos lærer- og sygeplejerskestuderende gennem større forståelse af læringsforhold mellem menneske og teknologi i hverdagen.

De 23 millioner er blevet bevilliget af Det Strategiske Forskningsråd (DSF), der har til formål at "give støtte til forskning inden for politisk prioriterede og tematisk afgrænsede forskningsområder".

Powered by Labrador CMS