"Netop det at lave spændende og varieret undervisning stiller jo endnu større krav til lærerne og kræver endnu mere forberedelse, og det var den man skar ned på, og hvis vi kan få rettet op på det med en justering af folkeskoleloven, så tror jeg alle vil være glade for det", lyder DLF-formand Anders Bondos umiddelbare kommentar til, at regeringen vil justere på folkeskolereformen.

Bondo positiv over for skoleudspil: Regeringen vil korte skoledagen

Regeringen fremlægger i dag et skoleudspil, som ifølge Politiken i snit giver eleverne 1,8 færre timer om ugen. Planen er også at erstatte en del af den understøttende undervisning med fagtimer. DLF-formand Anders Bondo er umiddelbart positiv men håber, at udspillet er et oplæg til debat.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kl. 10.30 på Lillevang Skole i Lillerød i Nordsjælland har statsminister Lars Løkke Rasmussen og undervisningsminister Merete Riisager indkaldt til pressemøde for her at offentliggøre et nyt skoleudspil.

Dagbladet Politiken er på forhånd kommet i besiddelse af en del af udspillet, og ifølge avisen er der lagt op til, at eleverne får en kortere skoledag.

Med folkeskolereformen blev minimumstimetallet op til 3. klasse på 30 timer. Fremover skal det sænkes til 27,8. På mellemtrinnet sænkes undervisningstimetallet fra 33 til 31,5, mens udskolingen fra 7. til 9, klasse skal gå fra at have 35 til 33,5 timer.

Opgør med folkeskolereformen? Regeringen spiller ud i morgen 

I den del af udspillet, som Politiken har fået kendskab til, står der også, at regeringen ønsker færre understøttende undervisningstimer og flere fagtimer.

I femte klasse har eleverne i dag 3,8 timers understøttende undervisning om ugen. I regeringens udspil skal det skæres ned til blot en time om ugen. Der også lagt op til, at frikvartererne bliver kortere for alle aldersgrupper.  

Lars Løkke: "Vi overvejer at erstatte understøttende undervisning med rigtig undervisning" 

Anders Bondo positiv over for udspil

Lærernes formand Anders Bondo Christensen blev i går interviewet i TV2/News. Han er umiddelbart positiv over for, at regeringen åbner op for at justere på folkeskolereformen fra 2014. Men han håber, at regeringen er klar til at sætte udspillet til debat.

"Vi håber rigtig meget, at det her er et udspil til en drøftelse, så man prøver at få eksperterne - de virkelige eksperter lærerne ude i klasselokalerne med til at sige, hvad der skal til. Men hvis det, der er tale om, er, at vi skal prøve at styrke kvaliteten i stedet for kvantiteten, så vil vi bestemt være meget positive over for det", sagde han i går aftes.

DLF-formanden mener, at der er stort behov for justering af folkeskolereformen.

"Netop det at lave spændende og varieret undervisning stiller jo endnu større krav til lærerne og kræver endnu mere forberedelse, og det var den man skar ned på, og hvis vi kan få rettet op på det med en justering af folkeskoleloven, så tror jeg alle vil være glade for det", lød det fra Anders Bondo.

Skolelederne: Hold fingrene væk

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal mener modsat, at politikerne skal lade være med at justere på reformen nu.

"Regeringen kan komme med noget, der er forskningsmæssig evidens for. Kan den ikke de, skal den holde fingrene væk", siger han til Politiken.

 DF vil hjælpe regeringen af med understøttende undervisning 

Dansk Folkeparti har tidligere over for Folkeskolen givet udtryk for, at de er klar til at lægge stemmer til at omforme understøttende undervisning til fagtimer. 

Undervisningsordfører hos SF Jacob Mark mener, at det er en god nyhed, at regeringen foreslår at gøre skoledagen kortere. Men han er ikke klar til at erstatte understøttende undervisning med fagtimer:

"Regeringen begår en frygtelig fejl, som vi skal have rettet op på. Nogle af de timer, som regeringen vil skære væk fra understøttende undervisning, ønsker den at bruge på flere fagtimer. Altså den fjerner en type time og laver en ny. Det vil ikke gavne børnene", skriver han på sin Facebookprofil og tilføjer:

"Skoledagen bør gøres kortere. De timer, man sparer, bør bruges på at sikre, at der er flere timer med to voksne i klasserne, og at der laves en aktivitetspulje, som skolerne kan bruge til at lave læseforløb, åben skole, projektuger, samarbejde med SFO. Og så skal der selvfølgelig både sættes penge af til folkeskolen og til de SFO'er, der får længere åbningstid".

Han er også klar til at lytte til Anders Bondos ønske om at lytte til lærerne i processen:

"Dem, der ved mest om skolen, er også dem, der skal have afgørende indflydelse på, hvordan den skal se ud. Og dem der ved mest om skolen er dem, der er ude i den", skriver han.

Powered by Labrador CMS