Fredericia: Læsevejledere gør en forskel

På 13 år er antallet af dårlige læsere blevet mere end halveret blandt elever i 3. klasse på Fredericias skoler. Forbedringen skyldes blandt andet, at Fredericia var tidlige til at efteruddanne lærere i læsevejledning, fortæller konsulent i kommunen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra 1997 er andelen af dårlige læsere på Fredericias folkeskoler faldet fra 14,1 procent til 5,7 i 2010. Det sker samtidigt med, at andelen af gode læsere vokser fra 36,9 procent til 51,1.

De forbedrede resultater skyldes en særlig indsats fra pædagoger, lærere og læsevejledere. En tidlig indsats kan i rigtigt mange tilfælde tage problemerne i opløbet. Det fortæller læsekonsulent ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Fredericia Kommune Birgitte Zeidler.

En stor del af forklaringen på fremgangen hos kommunens børn er ifølge Birgitte Zeidler, at Fredericia Kommune har haft

en form for læsevejledere tilknyttet skolerne siden midten af halvfemserne.

Ildsjæle skabte læsegnisten

Tilbage i halvfemserne modtog en flok ildsjæle fra en af kommunes skoler bevillinger fra kommunens skoleafdeling til at starte et netværk op. Der skulle indgå repræsentanter fra alle folkeskoler i Fredericia, og planen var, at netværket skulle indsamle viden om børns læsning gennem forskellige foredrag og kurser.

"Netværket fik skabt en slags tidlige læsevejledere, som havde ansvaret for at sætte hurtigt ind, og for at børnene blev stimuleret til at blive bedre læsere", siger Birgitte Zeidler.

Den første egentlige læsekonsulent kom til kommunen i 2005 som en del af kommunens fremtidsplan om at blive Danmarks bedste børneby i år 2011.

I 2004 var landsgennemsnittet af elever, der læser, som de skal, på 74,7 procent. I Fredericia var tallet dengang 77,1, hvilket vil sige en forskel på 2,4 procent i Fredericias favør.

Birgitte Zeidler har stået bag læseundersøgelsen i Fredericia, der bygger på resultater fra læseprøven på 3. klassetrin SL60.