Anmeldelse

Museernes læringspotentialer / God praksis

Museernes læringspotentialer / God praksis

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Museumsbesøg med kilometerlange montrer med flintøkser og kartoffelkurens brugerbetaling er nu endeligt og officielt stedt til hvile. Der skal være lige adgang til vor fælles kulturarv.

Fakta:

Titel: Museernes læringspotentialer / God praksis

Type: Bog

Forlag: Kulturarvsstyrelsen

I den forbindelse har Kulturarvsstyrelsen kortlagt og udarbejdet rapporten "Museernes læringspotentialer" om de statsanerkendte museers undervisningstilbud til grundskolen og ungdomsuddannelserne. Derudover er der udarbejdet publikationen "God praksis", der giver konkrete eksempler på forskellige museers undervisningstilbud.

Selve rapporten er en meget grundig statistisk gennemgang af museernes undervisningsaktiviteter, undervisningsresurser, brugere, samarbejdspartnere og strategiske overvejelser. Efter endt læsning kan det konkluderes med al ønskelig tydelighed, at det gælder om at "komme ud af huset og ind på museerne"; man skal være aktiv ved et museumsbesøg! "God praksis" har en række citater fra brugerne - både elever og lærere - der bekræfter dette. "Jeg synes, at det kan anbefales, fordi det er nemmere at lære, når man laver en praktisk opgave" (Laura, 8. klasse).

Og de 11 eksempler på museer spænder vidt - lige fra Danmarks Mediemuseum, Københavns Bymuseum, Ringkøbing-Skjern Museum til Elmuseet og Kunstmuseet Køge Skitsesamling.

I 2010 forventes hjemmesiden museumsundervisning.dk at være aktiv. Hjemmesiden skal være med til at styrke samarbejdet mellem de regionale centre for museumsundervisning. Endelig kan det anbefales at søge på e-museum.dk