6. klasse fra Resenbro Skole i Silkeborg vandt sidste års DM i madkundskab.

Evaluering: Madkamp har styrket presset fag

Madkundskab har ikke har megen lokal bevågenhed. Der er stor variation i køkkenfaciliteter og tildeling af penge til indkøb af mad. Madkamp har styrket faget og givet lærere mulighed for kurser, som de eller ikke er forvænt med, viser evaluering.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Madkamp er overskriften på Madkulturens indsats for at styrke faget madkundskab via DM i madkundskab, lærerkurser og undervisningsmaterialer. Projektet har eksisteret siden 2012 og er støttet af Nordeafonden.

Det er forskerne Anne Marie Dahler og Helle Munkholm Davidsen fra University College Lillebælt har evaluereret projektet og fagets status fra 2013-2016.

En af hovedkonklusionerne er, at faget er et lille fag uden stor bevågenhed. Antallet af timer og de pengebeløb, lærerne har til at købe mad for, i faget  ser umiddelbart ikke ud til at have ændret sig meget, siden den daværende Hjemkundskabsforeningen i 2010 lavede en undersøgelse af faget.

"Undersøgelserne tegner således et billede af et lille fag, der ikke har megen bevågenhed og ikke tildeles opmærksomhed i form af lokale politikker; der er stor variation i kvaliteten af køkkenfaciliteter og tildeling af penge til indkøb af mad", står der i evalueringen, som fremhæver, at Madkamp har hjulpet lærerne. "Madkamp har haft god klangbund blandt lærere, der ikke har været forvænt med efteruddannelse, og som helt overvejende har fundet stor inspiration ved at deltage i Madkamp".

Mælke-mestre kåret i Madkamp

Lærerne: Madkamp styrker faget

De lærere, der har deltaget i Madkamp, mener at projektet har haft betydning for madkundskabs status på flere områder. Næsten halvdelen af lærerne mener, at faget har fået mere opmærksomhed på skolen. 49 procent af de deltagende lærere mener, at Madkamp har givet et fagligt løft til undervisningen, og 42 procent har angivet, at deltagelse i Madkamp har haft nogen betydning for et fagligt løft.

"Madkampsdidaktikken virker i klasselokalerne på skolerne, fordi den gør eleverne i stand til at være nysgerrige og vidensøgende, løse problemer i samarbejde med hinanden, træffe beslutninger og give konstruktiv kritik", det fra en af de adspurgte lærere i evalueringen.

Madkundskabslærere strømmer til bælgfrugt-kurser 

Lærere tager godt imod inspiration

I forbindelse med Madkamp tilbydes lærerne kurser og undervisningsmaterialer, og det har de taget til sig.

40 procent af angiver, at deltagelsen styrket hans eller hendes didaktiske kompetencer i høj grad eller i meget høj grad. 42 procent i nogen grad og 18 procent angav, at deltagelse ikke eller i mindre grad har styrket de didaktiske kompetencer.

Madkundskabslærere er udfordrede af trange budgetter  

Kan projektet fortsætte?

Evalueringen viser, at det kan blive svært at finde nogen, som kan forankre elementerne fra Madkamp, når projektet stopper. Ledelserne på læreruddannelserne melder klart ud, at projektet ikke kan forankres hos dem.

"Det er den gennemgående opfattelse, at i og med faget er så lille, så skal der en samlet national indsats til på sektorniveau for at løfte faget og projektet videre", står der i evalueringen.

Skoler og lærere mener, at kurser og materialer er elementer af projektet, som bør bevares. Men skolelederne mener ikke, at madkundskab skal fylde mere på skemaet. Lærerne peger på, at det er Undervisningsministeriet, der skal gøre noget, hvis faget skal fylde mere.

Temaet for DM i Madkundskab 2017 er 'bælgfrugter og bæredygtighed'. Find undervisningsmaterialer herunder. Du kan tilmelde klasser indtil 17. februar 2017. 

Læs mere

Evaluering af Madkamp - DM i madkundskab

 

Undervisningsmaterialer til bælgfrugter og bæredygtighed