Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.619 følger) Se alle medlemmer
Blog
2   15

Spændingen ved en grubler

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Der er altid nok at tage sig til, men det er fantastisk at give sig selv tid til sætte sig ned og løse en grubler!

Ind imellem falder man over grublere, der ved første øjekast ser helt tilforladelige og enkle ud, men ved nærmere bekendtskab viser de sig fra deres sande side. De kan være svære, umulige og rigtig irriterende. Man kan næste mærke spændingen i maven, alt andet bliver sorteret fra, og grubleren har allerførste prioritet. Løsningen skal findes ligegyldigt hvad, kampen går i gang.

Grublere er også fantastiske i matematikundervisningen, hvor eleverne kan udfordre hinanden, så det er ikke bare fornøjelse for lærerne. Jeg bruger dem selv som den perfekte overspringshandling!

Artiklen fortsætter under banneret

Her er et par hyggelige eksempler:

Brug tallene 3378, hver tal må bruges en gang, svaret er 13

Indsæt + - * / ind i mellem tallene, så regnestykket bliver rigtigt 1  6  5  2  10 = 1

Hvilket tal kommer så 1,3,11,67,____

Det kan være talrækker, vinkler i figurer, finurlige historier osv.

Det er så bare om at finde sin matematiske værktøjskasse frem, og gå i gang!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ