Eleverne arbejdede i fire grupper med at pakke, veje og se på skilte højttalere

"Vildt, at der er så indviklet inde i en højttaler"

Elever fra 3.c på Trekronerskolen i Roskilde har været på virksomhedsbesøg på en højttalerfabrik. For at lære matematik, naturfag, dansk, at samarbejde og se, at skolens fag også kan bruges ude på en arbejdsplads.

Publiceret
Udviklingschef Ole Witthøft og hele 3.c

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

21 nysgerrige elever tog afsæt i højttalere, da de besøgte System Audio, hvor en af elevernes far arbejder. De kunne røre ved komponenterne, samle en højttaler, pakke, veje og formulere ideer til en brugsanvisning, ligesom de i grupper præsenterede hver deres del af arbejdet på de par timer, de var på besøg.

"Det er vildt, at der er så indviklet inde i en højttaler", sagde Dagmar fra 3.c bagefter.

"Eleverne kunne rode i en skilt højttaler og tale om indholdet - en meget stærk magnet, magnetisk olie, noget guld, træ og metal", fortæller lærer Hanne Eble Jacobsen.

Virksomhed: Ofte har folkeskoleeleverne de bedste ideer

Hun forklarer vigtigheden i at eleverne får kendskab til forskellige materialer, oplever en virksomhed og arbejder med dansk, matematik og naturfag og ser, at det kan bruges også uden for skolen.

 

Flere arbejdsbesøg

Hanne Eble Jacobsen og udviklingschef hos System Audio Ole Witthøft mødtes inden for at planlægge besøget.

"Eleverne har arbejdet med programmet Strip Design på iPad, de har taget billeder og dokumenteret processen. De prøvede at pakke en højttaler ud og så pakke den rigtigt ind igen. Vi så ikke selve produktionen, men arbejdede i lagerhallen, hvor de oplevede, at det er vigtigt at pakke omhyggeligt, så det hele kan være i kassen og så forbrugeren kan finde de forskellige dele", siger Hanne Eble Jacobsen til folkeskolen.dk.

Samarbejde mellem virksomheder og skole kræver tid

Tidligere har klassen haft besøg af en anden far, der er søkaptajn og blandt andet kunne fortælle om jagt på pirater ved Somalia. Endnu et besøg er under planlægning - det er en mor, der er dyrlæge, som kommer på besøg.

"Her kan eleverne måske lave små interview og skrive en lille tekst bagefter", siger læreren. 

En guldmine i lommen

På højttalerfabrikken prøvede eleverne også at koble en højttaler til deres mobiltelefoner og tale om, hvordan man bedst kan skrive en brugsanvisning til dét.

Virksomheder kan gøre elever interesserede i naturfag

"Jeg troede, at der ville være langt mere guld inde i en højttaler - vi har lige haft om telefoner og genbrug i natur/teknik og der snakkede vi om, at vi gik rundt med en guldmine i lommen", sagde Markus fra 3.C, mens hans klassekammerat Smilla var mere overrasket over den magnetiske olie, der åbenbart også gemmer sig inden i en højttaler.

Udviklingschef Ole Witthøft var glad for muligheden for at vise, at teknik og matematik kan være sjovt.

"Jeg håber, at børnene efter deres besøg kan se en mening med at fortsætte med at lære noget. Og hvis det kan vække en interesse for de tekniske fag, er det bare endnu bedre. Vi får brug for flere unge mennesker med tekniske kompetencer i fremtiden", siger han.