Anmeldelse

Ordet er dit

Ordet er dit – gør det frit

Solidt og anvendeligt systematisk materiale til undervisning i mundtlighed måtte gerne lege lidt mere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mundtøjet løber tit frit i skolen. Helt fra starten af 0. klasse fortæller eleverne løs, når de mødes efter weekenden, og de inviteres bevidst ind i klassens samtaler. Eleverne er tit glade for at tale, og det er et adelsmærke på den danske folkeskole, at det lykkes at få eleverne til at tale højt om, hvad de undrer sig over, tænker over og så videre. Men det er først på mellemtrinnet, at eleverne for alvor kan begynde at reflektere over, hvordan de bruger det mundtlige sprogs forskellige potentialer. Det er på mellemtrinnet, der er mulighed for at bevæge sig fra undervisning med mundtlighed til undervisning i mundtlighed – hvor man sætter spotlys på det mundtlige sprog i sig selv.

Fakta:

Titel: Ordet er dit

Forfatter: Pernille Hargbøl Madsen

Pris: 198,75

Sider: 80

Type: Elevbog

Forlag: Dansklærerforeningen

Pris: 439,25

Sider: 72

Type: Lærervejledning

Undervisningsmaterialet "Ordet er dit" er et bud på, hvordan man kan gribe dette arbejde systematisk an. Systematikken fremgår blandt andet af materialets fine progression fra den frie fortælling over oplæsning og debat frem til den deciderede fremlæggelse. På denne måde kommer materialet omkring de væsentligste områder inden for mundtlighedsundervisningen.

Men systematikken består også i det genrepædagogiske udgangspunkt for elevernes arbejde med de mundtlige tekster, som de inviteres til at arbejde med. På nogle punkter kan det dog være lidt vanskeligt at se den genrepædagogiske tankegang afspejlet i de konkrete opgaver: Der er ganske vist til nogle dele mundtlige modeltekster i form af for eksempel en video med en livsfortælling fra skolehverdagen for 60 år siden, som eleverne kan nå via en QR-kode. Men når det gælder eksempelvis taler, møder eleverne ikke nogle specifikke modeltekster (som jo kunne have været en autentisk tale). Her bliver eleverne i stedet opfordret til at tænke over sig selv som taler – uagtet at det nok er de færreste elever i 5. eller 6. klasse, der faktisk har holdt tale.

Bogen veksler fint mellem korte introduktioner og mindre eller større opgaver, der er lavet, så eleverne kan gå i gang med det samme. Nogle af introduktionerne er sprogligt på et ret krævende niveau, som når der anvendes latinske betegnelser for de retoriske faser. Man kan diskutere dette valg, men forklaringerne fungerer som en god støtte, og de livfulde og rammende illustrationer er gode mellemstationer.

Stringensen i materialet betyder imidlertid også, at der ikke er voldsom meget plads til det legende og eksperimenterende arbejde med mundtligheden. Indimellem dukker der gode idéer op, som for eksempel idéen om at lade eleverne lægge replikker ind over gamle stumfilmsklip. Men det havde været interessant, hvis materialet mere omfattende tog afsæt i kreative måder at arbejde på, som også ville åbne for, at det uformelle mundtlige sprog fik en større vægt.

Når det er sagt, er der ingen tvivl om, at "Ordet er dit" er et solidt arbejdsredskab til at sætte fokus på de skjulte koder, som vi bruger, når munden løber.