Undervisningsministeren
3   22

Møde: Ministeren sætter lærernes arbejdsmiljø på dagsordenen

Godt arbejdsliv for lærerne, god undervisning, godt børneliv, forældreinddragelse - disse temaer har Merete Riisager sat på dagsordenen i det såkaldte Kvalitetsforum for Folkeskolen. Ministeren har valgt nogle gode overskrifter for arbejdet i forummet, mener Danmarks Lærerforening.

På sit første møde i det såkaldte Kvalitetsforum for Folkeskolen fremlagde undervisningsminister Merete Riisager fire "søjler", som skal være retningsgivende for forummets arbejde i den kommende tid:

• Det gode arbejdsliv

Artiklen fortsætter under banneret

• God undervisning

• Godt børneliv

• Forældreinddragelse

Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange deltog i mødet, der blev afholdt forleden dag.

"Ministeren har valgt nogle gode overskrifter til arbejdet i Kvalitetsforum for folkeskolen", siger hun til folkeskolen.dk.

"Vi holder skole for elevernes og samfundets skyld - og ikke i første omgang, fordi lærere skal have et godt arbejdsliv. Men 'Det gode arbejdsliv' er helt afgørende nødvendigt for at sikre en god folkeskole", tilføjer Dorte Lange og fortsætter:

 "God undervisning leveres af lærere, der er motiverede og engagerede. Og det bliver de, hvis de kan lykkes med deres opgave. Vi ved fra undersøgelser blandt vores medlemmer, at det at kunne lykkes med sin opgave er helt centralt for læreres oplevelse af et godt arbejdsliv. Det er en ægte win-win situation at sætte det i fokus".


Frihedsgrader til skolerne
 

På mødet annoncerede ministeren desuden, at hun ønsker at give frihedsgrader til skolerne. En intension, som Dorte Lange finder interessant.

"I de fleste kommuner oplever man, at elever flytter fra folkeskolen til fri- eller privatskoler. Og på samme måde er der i flere og flere kommuner problemer med at rekruttere uddannede lærere til folkeskolen, mens fri- og privatskoler har mange ansøgere", siger Dorte Lange og fortsætter:

"Vi ved, at årsagen er, at det for ofte er for svært at lave undervisning af tilfredsstillende kvalitet, fordi krav og resurser ikke hænger sammen. Øget frihed til skolerne kan være en vej til, at man sætter fokus på det, man lokalt kan se, at kræfterne skal bruges på for at lave så god skole som muligt".

"Det løser ikke det grundlæggende problem med manglende resurser, men hvis skolerne kan få mulighed for at bruge de eksisterende resurser mest muligt hensigtsmæssigt, vil det være et vigtigt skridt".

"En anden dimension i at give mere frihed til skolerne er også muligheden for at invitere det lokale civilsamfund ind i debatten om, hvad det er, vi skal med vores skole - helt lokalt. Det kan styrke engagementet og opbakningen fra lokalsamfundet til det arbejde, lærere og ledere gør", siger Dorte Lange.

Kvalitetsforum for Folkeskolen

Foruden Danmarks Lærerforening har KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Danske Skoleelever og Skole og Forældre sæde i Kvalitetsforum for Folkeskolen.

Merete Riisagers forgænger på ministerposten, Ellen Trane, oprettede Kvalitetsforum for Folkeskolen som erstatning for det Partnerskabet for Folkeskolen, som hendes forgænger, Christine Antorini, nedsatte i sin tid.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ