Lærer: Håndværk og design er ikke kun til for at skabe håndværkere

Håndværk og design har en berettigelse i sig selv. Det er ikke kun til for at trække flere unge til erhvervsuddannelserne. Sådan lyder det fra sløjdlærer Niels Lyngbo, som har undervist i over 20 år. Faget er en vigtig del af børnenes dannelse, mener han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har ikke håndværk og design bare for, at nogle børn at blive håndværkere. Vi har ikke idræt for, at børnene skal blive professionelle fodboldsspillere. Vi har ikke madkundskab for, at børnene skal blive kokke eller vindere af Den store Bagedyst, og nej, vi har ikke dansk for, at børnene skal blive forfattere". Sådan lød det i et indlæg i facebookgruppen for Håndværk og design skrevet af Niels Lyngbo.

Han har undervist i sløjd og siden håndværk og design gennem over 20 år, de seneste på Kroggårdsskolen i Odense. Grunden til hans indlæg var, at han oplever flere lærere, som kæmper for håndværk og design både i facebookgruppen og på netværket folkeskolen.dk/h&d ved at pege på, at faget vil få flere til at uddanne sig til håndværkere fremover. Ligesom har oplever politikere, som mere og mere lyder som om, de ser skolen som en direkte forberedelse til erhvervslivet.

"Det må være en vigtig pointe for os, at skolen danner til det hele liv. Og det er også for let at sige, at vi har håndværk og design for, at vi kan sætte en hylde op eller sy os en pude", siger han og henviser til folkeskolens formålsparagraf.

Skolen for det hele menneske

Niels Lyngbo undrer sig over, at nogle af hans fagkolleger argumenterer for, at man kan bruge det, at der mangler folk på erhvervsfaglige uddannelser som løftestang for vigtigheden af håndværk og design.

"Selvfølgelig kan vi også bruge det som argument. Men jeg synes, at håndværk og design er en del af skolen for det hele menneske. Det bliver fattigt, hvis vi argumenterer på den måde", siger han til folkeskolen.dk/h&d.

Han mener, at der er rigtigt mange værdier i faget, som gør, at det er noget i sig selv - også i samarbejde med de andre fag.

Vinder af DM i smedning: Vi må ikke udvande håndværket i skolen

"Det har værdi, at vi får mennesker ud, som ikke kun har brugt hovedet, men også har skabt noget med deres hænder. De har været igennem designprocesser og har en fornemmelse af, hvad træ og stof og metal er og måske endda, hvilke egenskaber aluminium har i forhold til tin. Linned i forhold til silke. Det er en fattig verden, hvis vi kun er oppe i hovedet".

Håndværk og design som knage for andre fag

Niels Lyngbo underviser selv i natur/teknik og matematik ud over håndværk og design. Han fortæller, hvordan han ofte har haft elever i matematik, som har været dygtige nok til at tegne en streg på 25 cm, men når han så har dem i sløjdlokalet, så de kun 24 cm, fordi de lægger linealen på 1.

"De skal lære at bruge den praktiske viden. Så hvis de fx skal bore i midten af firkantet klods så måler de ikke ind fra siderne, men tegner to streger fra hjørnerne. Håndværk og design fungerer også som knager for andre fag".

Han kører fx forløb med tinstøbning, hvor han begynder undervisningen med at læse første side af Den Standhaftige Tinsoldat med en tinsoldat i hånden, og taler med børnene om, hvad en tin-ske er, hvorfor man støber i tin og ikke guld eller sølv. Og hvordan det ikke kun handler om penge men også om smeltetemperaturer. De kommer også en tur omkring dengang Danmark blev kristen og hvordan smedene støbte både kors og thorshammer i samme form. På den måde kan håndværk og design anskueliggøre viden for eleverne på en helt anden måde end de boglige fag.

"Jeg prøver også at få forældrene til at forstå vigtigheden af faget. Jeg har fx tidligere sat dem til at snitte smørknive og save ud med dekupørsav for at støbe tinsmykker på forældremøderne. Hvis man bare taler med forældrene om faget, så starter det altid med en anekdote fra deres egen skoletid. For i modsætning til matematik eller dansk, så er de ikke stød på det, siden de selv gik i skole. Så det er meget vigtigt, at vi forklarer forældrene, hvor meget værdi faget har helt fra starten".

Niels Lyngbo er ny blogger på folkeskolens's faglige netværk for håndværk og design, folkeskolen.dk/h&d. Læs hans første indlæg her:

Høns og Huggeblog

Powered by Labrador CMS