Anmeldelse

Fantastisk portal for faglærere og deres elever

Det er skønt at være lærer i håndværk og design, og nu er der en ny inspirationskilde på markedet: Clios fagportal for håndværk og design. Den er gennemført og grundigt lavet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er en fagnørd. Intet mindre. Og det var derfor med de mest kritiske briller, at jeg fordybede mig i Clios nye fagportal for håndværk og design. Men jeg må indrømme, at jeg undervejs i min fordybelse skiftede mine kritiske briller ud med en jahat.

Fakta:

Titel: HåndværkDesignfaget.dk

Pris: Kontakt forlag for pris

Forlag: Clio Online

Portalen er inddelt i forløb til 4.-5. klasse og 6.-7. klasse. En del af disse forløb er interaktive, hvor eleverne bruger portalen til at notere deres ideer og erfaringer undervejs. Disse bliver gemt, så man som lærer kan se, hvad hver enkelt elev arbejder med, og så eleverne kan bruge siden som logbog.

Hvert forløb indeholder tydelige læringsmål og materialelister. Men det, jeg er mest vild med, er den grundige gennemgang, der følger med hvert enkelt forløb. Der er spændende historiske baggrunde, nøje instruktioner af de enkelte værktøjer og gode spørgsmål til emnerne, som får eleverne til at reflektere over det, de har lært.

Portalen indeholder årsplaner, der er lige til at benytte i undervisningen. Her kan nævnes forløb som symaskinekørekort, korssting, hækling, vævning, genbrug og bæredygtighed, æstetik, flagstænger, 3-d-julepynt og meget andet.

Som det fremgår, er jeg ret begejstret. Dog har jeg et par forbehold, der får den føromtalte jahat til at bule lidt. Portalen kan på ingen måder bruges som den eneste kilde til planlægning og gennemførelse af undervisningen. Megen af værktøjsgennemgangen er noget, eleverne selv skal læse sig til eller se på små film. Her er faglærerens egne forløb om værktøjer uundværlige, heldigvis.

En anden bekymring er, at brugen af computere i faglokalet er problematisk. Træstøv og lignende er ikke godt for sådan elektronik, hvilket gør mig bekymret for, at håndværk og design-undervisningen primært vil foregå i klasseværelset.

Men når dette er sagt, kan jeg kun give fagportalen mine varmeste anbefalinger. Den er et glimrende supplement til planlægningen og gennemførelsen af undervisningen i håndværk og design.