Sara Worm Tighe (forrest) og Laila Blaaberg (bagerst) i køkkenet for at præsentere nordiske kolleger for kunsten at bage dansk wienerbrød.

Nordisk samarbejde giver madkundskabslærere nye muligheder

Karelske pirogger, lussekatter og frikadeller. Et nordisk samarbejdsprojekt udvikler madkundskabsfaget ved at give lærere og elever mulighed for at hente inspiration fra nabolande.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Wienerbrød og frikadeller. Madkundskabslærer på Skolen ved Bülowsvej på Frederiksberg Sara Worm Tighe satte sidste år sit valgfagshold i madkundskab i gang med at tænke i danske madtraditioner, som kunne afprøves i skolekøkkenet og deles med elever og lærere i de nordiske nabolande. Hun er sammen med kollegaen Laila Blaaberg danske deltagere i det nordiske projekt: Ung mat og hälse i Norden. 

"Som lærer fik jeg et fagligt fællesskab, hvor man kunne nørde og få lov til at fordybe sig. Det er godt at være med i projekter, hvor vi kommer uden for skolen og får kontakter uden for skolen. Det er godt med noget personligt. Og det begyndte virkelig at rykke, da eleverne blev involveret", siger Sara Worm Tighe.

Lærerne har mødtes flere gange og udveksler erfaringer og opskrifter. Og eleverne på Sara Worms valghold delte billeder på Instagram og skrev på den fælles blog, som er åben for alle deltagerne.

Lokalt mad-projekt skaber fællesskab

Nordisk inspiration

Det er 'hem- og konsumentkunskaps'-lærer Ann-Margrethe Svenson fra Kristinedalskolan i Stenungsund i Sverige og lærer i 'mat og helse' Anniken Hagstadius fra Ramstad skole ved Oslo som i 2013 tog initiativet til det fælles projekt.

"Vi vil udvikle hjemkundskaben gennem inspiration fra vores nabolande. I begyndelsen handlede projektet mest om at udveksle kundskaber mellem os lærere - for eksempel gennem at sammenligne landenes kursus- og læreplaner, planlægge lektioner sammen og besøge hinandens skoler og madkundskabslokaler", siger Ann-Margrethe Svensson til Mi Vida som er en udgivelse under det svenske Lärerforbundet. I dag er der lærere fra Sverige, Norge, Danmark og Finland med i projektet.

Sara Worm Tighe kom først med i 2015.

"Jeg blev ansat på skolen i 2015, og da en anden lærer skulle på barsel, blev jeg spurgt, om jeg ville gå med i projektet. Det gav rigtig god mening, da det var mig, som havde de store elever på valghold, for de andre lande havde også store elever med", siger hun. 

Madkundskabs-forening: Der er for lidt tid til faget

Lærerne har søgt penge fra Nordplus Junior og har fået 350.000 svenske kroner til projektet. Det betyder, at lærerne flere gange har besøgt hinanden, og også eleverne har mødt hinanden og konkurreret i madlavning.

Sara Worm Tighe havde seks drenge fra valgholdet med til Sverige. Drengene havde selv ønsket at komme med.

"Alle de andre lande kom kun med piger, så det var ret fedt at repræsentere Danmark med seks teenagedrenge. Da vi kom hjem, sagde en af drengene, at det her har været ti gange federe end en tur til Mallorca".

Mangler tid

Sara Worm Tighe er stadig en del af projektet og samarbejder med de andre lærere. Men hun har ikke valghold i madkundskab i dette skoleår. Hun regner dog med at tage det op igen næste år. Hun mener, at projektet har givet madkundskab mere status på skolen. Skolens lærerne har været nysgerrige på, hvad der sker med eleverne i projektet, fortæller hun.

"Det gav rigtig meget mening i forhold til min madkundskabsundervisning. Jeg har obligatorisk undervisning med 7. klasserne, og her kan det også bruges. Det var rart at have det som en ramme om min undervisning. Det højner undervisningen", siger Sara Worm Tighe.

Madkundskabslærere er udfordrede af trange budgetter

Men hun mærker også, at det både for hende og hendes nordiske kolleger er svært at få tiden til at slå til - og netop derfor har det også været lidt svært for hende at holde fast i projektet.

"Og jeg var endda en af dem, der havde fire timer om ugen til faget", siger hun.

Alle madkundskabslærere kan hente inspiration til nordiske opskrifter og læse mere om det nordiske samarbejde for madkundskabslærere på projektets hjemmeside

Powered by Labrador CMS