I syv årtier har kommunerne arbejdet på at inkludere elever med særlige behov

Et af de seneste bud på inklusion kommer fra Katrinebjergskolen i Aarhus, hvor al undervisningen i to 0. klasser er tilpasset børn med autisme. Men selv længe før man overhovedet brugte ordet inklusion, har kommunerne ledt efter måder at få børn med særlige behov ind i folkeskolerne. Det fortæller professor MSO Susan Tetler fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse til DR Nyheder, som i aftes havde et længere indslag fra en af 0. klasserne på Katrinebjergskolen. Det følger dr.dk op med en tidslinje over arbejdet med inklusion.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

Aarhus-skole indkluderer som den første i Europa autisme-elever efter amerikansk metode

dr.dk: Tidslinje: Syv årtiers forsøg på at rumme børn med særlige behov i folkeskolen