Danmark er gået frem i Pisa

For første gang nogensinde ligger danske skoleelever over gennemsnittet i både læsning, matematik og naturvidenskab i Pisa-testen. Undervisningsministeren roser matematiklærerne.

Publiceret

PISA

Pisa-testen blev første gang gennemført i 2000. PISA 2015 erdermed den sjette runde af testen, og Danmark har været med frabegyndelsen. Danmarks deltagelse i Pisa-undersøgelsen varetages afdet danske Pisa-konsortium, som ud over Kora, består af AarhusUniversitet - Institut for Uddannelse og Læring, Danmarks Statistikog SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Hver runde af Pisa tester læsning, matematik og naturvidenskabmed særligt fokus på et af dem. Pisa 2015 har fokus pånaturvidenskab, og derudover er eleverne denne gang blevet testet ideres evne til at løse problemer i samarbejde med andre.Resultaterne af denne del af testen ventes at være klar i efteråret2017.

Alle cirka 540.000 elever i de 72 lande og regioner, der dennegang deltager, er født i 1999 og dermed i slutningen af den alder,hvor deres undervisningspligtige periode udløber. 331 danskeuddannelsesinstitutioner og i alt 7.161 danske elever har deltageti testen i 2015.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet har offentliggjort Danmarks placering på en rangliste blandt de 35 OECD-lande, der deltager i Pisa 2015. Danmark er nummer 7 i matematik, nr. 15 i naturfag og nr. 15 i læsning.

Pressemøde-panik: 15-årige eneste kilde til forældrenes uddannelse 

Mest markant er fremgangen i matematik. Her scorer eleverne i gennemsnit 511 point. Det er ikke bare betydeligt over OECD-gennemsnittet på 490 point, men også en betragtelig fremgang fra det danske matematikresultat i den seneste Pisa i 2012, som var på 500 point, oplyser Pisa-konsortiet.

"Når vi ser på Danmarks internationale placering i Pisa, er der tale om en markant fremgang i både matematik, læsning og naturvidenskab", siger formand for Pisa-konstoriet, analyse- og forskningschef i Kora Hans Hummelgaard i en pressemeddelelse om resultaterne.

Den danske gennemsnitsscore i læsning er denne gang 500 point, hvor gennemsnittet i OECD er på 493 point. I 2012 var det danske resultat 496 point. I naturfag, som er fokusområde for Pisa 2015, er Danmarks score steget fra 498 point i 2012 til på 502 point sammenlignet med et OECD-gennemsnit på 493 point. De danske elevers fremgang i læsning og naturfag er dog ikke statistisk signifikant.

Ros til matematiklærerne

Den nytiltrådte undervisningsminister Merete Riisager, Liberal Alliance, giver lærerne denne kommentar med på vejen:

"Det er virkelig godt arbejde af især matematiklærerne, som har formået at løfte eleverne markant. Vi kan ikke konkludere noget om folkeskolereformen med Pisa-resultaterne, men de er med til at tegne en del af et billede af skolen og af, hvordan det går specifikt for 15-årige elever i matematik, naturfag og læsning. Pisa er kun ét af mange redskaber til at give et billede af, hvordan det går i vores skoler. Det er nødvendigt også at inddrage andre undersøgelser", siger undervisningsminister Merete Riisager.

DLF om Pisa: Vi har fortsat høje ambitioner

Læsning 

Danske piger scorer i gennemsnit 22 point mere end drengene i læsetesten, og der er væsentligt flere piger end drenge i gruppen af stærke læsere, mens drengene er overrepræsenterede i gruppen af meget svage læsere.

Andelen af danske elever med meget svage læsefærdigheder ligger fortsat på omkring 15 procent -  samme niveau som i 2012 og 2009. Men denne svage gruppes Pisa-score er blevet endnu lavere. 

"Det betyder, at det ikke er lykkedes det danske skolesystem at reducere andelen af meget svage læsere. Til gengæld kan vi konstatere en lille, men signifikant fremgang i andelen af meget stærke læsere fra 2009, som denne gang er på 6,5 procent", siger seniorforsker Vibeke Tornhøj Christensen.

Pisa: Mange danske elever kan lide naturfag