Lærer til lærer

Vellykket skriveforløb

"Vi omdannede vore to klasserum til SKRIVEVÆRKSTED i adskillige dansk og understøttende undervisningstimer, og den stilhed, ro og koncentration, der har været i klasserummet, mens vore elever skrev, skulle der næsten fortælles om vidt og bredt i landet, hvor man taler om for meget uro i undervisningen. En del elever har arbejdet videre hjemme med stor ildhu også." Elisabeth Clark og Signe Dorothea Storr, Hadbjerg skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

2000 skrivelystne elever

I 2016 var det 9. år i træk, at frilæsning.dk afholdt Den Store Forfatterspire-konkurrence. Mere end 2000 elever fra 4.-6. klasse dystede om at blive årets forfatterspire, og for Hadbjerg skole i Hadsten endte det med, at hele to elever kom med i finalen.

I år var temaet for konkurrencen ”gys”, og i ugerne op til konkurrencen kunne eleverne både læse gysernoveller af Kenneth Bøgh Andersen og Mia Brandstrup samt klassikeren Frankenstein. Derudover fik de inspiration til gyserelementer fra fagtekster som berømteuhyrer, uhyggelige steder og monstre fra dansk overtro. Tanken var at støtte op om elevernes skrivning – at læse sig til at blive en bedre skribent.

Eleverne blev præsenteret for tre forskellige gyseroplæg med hver deres specifikke gyser-genretræk. Man kunne således vælge det oplæg, som passede til ens temperament og interesse, hvorefter man skulle digte videre, holde sig til stilen og bygge videre på de genretræk, som oplægget indeholdt. Det oplæg deler vi her til inspiration for de af jer, som kunne have lyst til at bruge det ifm. skrivning: Oplæg til skriveopgaver om gys

Vellykket skriveforløb på Hadbjerg skole

Meget overraskende viste det sig, at to af finalisterne kom fra samme skole og årgang, hvilket er første gang i konkurrencens historie. 5. årgang på Hadbjerg skole havde været igennem et meget vellykket skriveforløb, hvor de to klasserum blev omdannet til skriveværksteder i adskillige dansk- og understøttende timer. Klasserummet emmede af stilhed, ro og koncentration, mens eleverne skrev, og de to vindere var så grebet af forløbet, at de også arbejdede videre med stor ildhu derhjemme. Inspirationen fra konkurrencen medførte endvidere, at årgangen allerede i november lavede et nyt skriveværksted med 3 skriveoplæg til julehistorier for 5AB's små venner - fordi eleverne selv efterspurgte det.

Det er veldokumenteret, at læsning og skrivning følges ad. Jo mere man skriver, jo bedre bliver man til at læse - og omvendt. Og jo flere gange man læser den samme genre eller læser om forskellige hovedpersoners liv, jo bedre bliver man til at genkende genretræk, lave en rammende personbeskrivelse, opbygge spændingsfyldte historier og meget, meget mere. Når man skriver historier, kan man lege med sproget, man kan udforske forskellige genrer, blive fortrolig med genretræk og fortælleteknik og bagefter kan man med sin historie give andre mennesker en god oplevelse.

Glade lærere og elever

Ingen havde forestillet sig, hvordan det kom til at rykke i den daglige undervisning, da de to 5. klasser på Hadbjerg skole tilmeldte sig årets Store Forfatterspire-konkurrence. Vi omdannede vore to klasserum til SKRIVEVÆRKSTED i adskillige dansk og understøttende undervisningstimer, og den stilhed, ro og koncentration, der har været i klasserummet, mens vore elever skrev, skulle der næsten fortælles om vidt og bredt i landet, hvor man taler om for meget uro i undervisningen. En del elever har arbejdet videre hjemme med stor ildhu også.

Konkurrencens tema med GYS - og mange tanker fra lærernes side på mere seriøs forfattervirksomhed for eleverne - bragte mangeartede oplevelser med sig. Fx Michael Jacksons thriller i engelsk og zombiedanse i understøttende undervisning i skolegården. Også Radisernes tegneseriestriber med Nusers kvababbelser over en forfatters trængsler blev læst på engelsk og oversat. MEN vigtigst af alt, så har vore elever taget opgaven lige så seriøst, som vi håbede på. Der er blevet lagt en masse fagligt knofedt ind i fremstillingen af de mange gysernoveller på 5. årgang.

De to indsendte noveller var blevet udvalgt af klassekammeraterne i fællesskab med en jury på fire lærere, heriblandt skolens bibliotekar.

Eleverne på 5. årgang arbejdede engageret og målrettet med skriveforløbet, og derfor var det også en stor ære, at to af eleverne fik anerkendelse for det store arbejde.

Elisabeth Clark og Signe Dorothea Storr, 5.a og 5.b på Hadbjerg skole.