Svenske lærere overser stille piger med ADHD og autisme

I flere år har svenske skoler oftere spurgt den specialpædagogiske skolemyndighed, SPSM, om drenge end om piger, især når det handler om ADHD og autisme, skriver Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik. Nu har SPSM undersøgt, hvad forskellen skyldes. ”Vi opdagede hurtigt, at når skolerne henvender sig om piger, handler om piger med en drengelignende udadreagerende adfærd”, fortæller projektleder Charlotta Pettersson. Det fik hende til at interviewe rådgivere i SPSM, og på den baggrund konkluderer hun, at der sidder piger i klasserne med ikke-drengede symptomer, som endnu ikke er blevet opdaget af deres lærere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Specialpedagogik: Skolorna missar flickornas behov