Debat
5   32

Folkeskolens karakter

Hvor blev pladsen til at være en karakter af, i folkeskolen?

I ottende klasse på Frederiksberg, får eleverne et brev, med deres standpunktskarakterer, fra lærerne. Det brev skal minde dem om, at der er mere ved dem som menneske, end de fagfaglige karakterer fortæller, og det må eleverne ikke glemme! Hvorfor er vi nået til et punkt i folkeskolen, hvor disse værdier er ved at gå fløjten?

 

Artiklen fortsætter under banneret

Folkeskolen rummer et massivt fokus på præstation og kompetencer inden for de forskellige fag – krav og forventninger stiger. Eleverne, som kunne være blevet gode medmenneskelige samfundsborgere, bliver i stedet konkurrencestatens vidensrige, men værdiløse, soldater. Folkeskolen er reduceret til en soldatfabrik, der skal producere elever med et højt fagligt niveau. I reformen er klassens tid udvisket, så folkeskolen skal fokusere mere på den fagfaglige undervisning.

 

”Får vi karakterer for det her?”, er typisk et spørgsmål i 9. klasse, ved præsentationen af næste arbejdsgang. Jeg er derfor automatisk begyndt at svare på det, før eleverne når at tænke så langt. Den rå virkelighed af konkurrencestatens indtog bliver tydelig.

 

Men eleverne har jo ikke købt katten i sækken selv, det er opstået et helt andet sted fra. Kravene til ungdomsuddannelserne stiger, afgangsprøver hedder nu eksamen, reformen kræver dygtiggørelse, og forventningerne er væltet ud af munden på de fleste politikere. Her er så resultatet: unge mennesker, der ikke finder meningen i folkeskolens afgangsklasser, medmindre karakterer står højt på listen, og samtidig mange unge, der svømmer i en sø af angst for ikke at være gode nok.

 

Dertil er det stigende problem på gymnasierne, og tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby kaldte det selv en ”perfekthedskultur”, hvor de unge ser karakterer som en personlig kritik i stedet for udviklingsmuligheder. Derudover bedømmer eleverne hinanden hårdt og skaber A- og B-hold inden for egne venskabsrækker. Denne tendens har sat et forsøg i værk på enkelte gymnasier, hvor eleverne får færre karakterer og mere feedback. Må vi også godt få lov til det i folkeskolen?

 

På bagerste række sidder der en elev, man ikke kan andet end holde rigtig meget af. Han er hjælpsom, arbejder hårdt, lyttende, viser hensyn, omsorgsfuld, sjov, rar og imødekommende. Bagsiden er, at han virkelig har svært ved alt det der fagfaglige i alle fag, til trods for, at han har hjælpemidler til rådighed. Hans menneskelige karakter er til gengæld skyhøj, mens hans evne som soldat, der kan tromle over andre med sine fagfaglige indsigt er ikke anerkendt, og hans karakterblad er ikke noget, han er stolt af at vise frem. Hvorfor er hans personlige og medmenneskelige væsen ikke lige så meget værd, som den fagligt stærke elev?

 

Ud over ham sidder der andre 27 x 2 øjne og stirrer fremad, på mig, fremtiden, forventningerne… - enkelte føler stadig presset, nogle ved ikke rigtig hvad de skal synes, og andre er knækket og har ”det går nok alligevel” holdningen. Lige nu er det der fylder mest for eleverne, at de skal præstere topkarakterer på standpunktsbladet, for her står der intet om medmenneskelighed, god opførsel, læringslyst, osv., som er med til at skabe det hele menneske, der kan være med på alle planer i det kommende samfund, der er lige på den anden side af afgangsprøverne.

 

Men dannelse, og det at være en god samfundsborger kan ikke måles, og det skal heller ikke være ens for samtlige elever - deres kreative væsen skal ikke reduceres til en kasse med et tal på. Vi skal ikke dumpe folkeskolens værdier til at handle om karakterer i fagfaglighed - og vi skal ikke bedømme en fisk for dens evne til at klatre i træer. Vi skal have en folkeskole, hvor der er plads til at være en karakter. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ