Flere timer i sig selv giver ikke dygtigere elever, men timer med kvalitet og velforberedt undervisning gør en forskel, siger DLFs næstformand Dorte Lange.

DLF: Lærernes engagement løfter eleverne

Indholdet af undervisningen og lærerens faglige engagement har betydning for elevernes præstationer, konstaterer Lærerforeningen på baggrund af Timss-undersøgelsen 2015 om matematik og natur/teknologi.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske skoleelever har fået 36 procent flere undervisningstimer som følge af folkeskolereformen, men forskere bag Timss konkluderer, at der ikke er nogen sammenhæng mellem antal af timer og elevernes præstationer, siger næstformand Dorte Lange, DLF, i en pressemeddelelse.

Timss: Pænt uden at være prangende

"Hvis vi skal løfte eleverne fagligt, så handler det om, at lærerne har mulighed for at skabe indhold i undervisningen og udfordre hver enkelt elev. Flere timer i sig selv giver ikke dygtigere elever, men timer med kvalitet og velforberedt undervisning gør en forskel, og det håber jeg, politikerne vil satse langt mere på", skriver Dorte Lange.

Timss: Klassestørrelse og linjefag betyder ikke noget klart

"Der er i dag 14 procent færre lærerstillinger i folkeskolen end i 2009, og med den øgede undervisningsmængde til eleverne, så hænger det dårligt sammen. Der kan skabes forbedringer her til gavn for eleverne og samfundet".

Powered by Labrador CMS