"Skolens eksistensberettigelse for elever med social angst" er titlen på en ud af tolv nye ph.d.-projekter.

12 ph.d-projekter skal give mere viden om folkeskolen

Ph.d.-rådet har netop uddelt 28,4 millioner kroner til 12 udvalgte og meget forskellige praksisnære ph.d.-projekter om undervisning i folkeskolen.

Publiceret

Ph.d.-rådet foruddannelsesforskning

 

  • Ph.d.-rådet er udpeget af uddannelses- og forskningsministerenog administreres på Aarhus Universitet.
  • Rådet har siden 2011 bevilget 70 ph.d.-stipendier tilpraksisnær forskning på grundskoleområdet.
  • Ph.d.-projekterne udføres alle i et etableret samarbejde mellemet universitet og en professionshøjskole.
  • Ph.d.erne vil efterfølgende kunne undervise på enprofessionshøjskole.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærernes praksis i en målstyret folkeskole, tidlig algebra i matematikundervisningen og en undersøgelse af, hvad organiseringen af tid i skolen betyder for elevernes deltagelse. Det er nogle af de emner, som en række ph.d.-studerende over de næste tre år skal komme tættere på.

Det er sjette gang, at Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning udvalgt praksisnære forskningsprojekter, som kan udvikle ny viden om folkeskolen.

Og det er en bred vifte af emner, som kommer under lup. Emnerne spænder fra samarbejde omkring understøttende undervisning mellem lærere og pædagoger, skolens eksistensbetingelser for elever med social angst, skolelederes brug af data om elevers læring og trivsel og også et projekt om, hvordan man styrker den faglige fordybelse.

Ph.d'erne blev udvalgt, mens uddannelses- og forskningsministeren stadig hed Ulla Tørnæs. I en pressemeddelelse understreger hun, at det er vigtigt at forske i temaer, der kan være med til at løfte fagligheden i den danske folkeskole. Det er den faglighed, der danner fundamentet for børn og unges senere uddannelse og arbejdsliv, mener hun.

Nyt hold af skole-ph.d'ere skal undersøge skolen

"Det er i folkeskolen, vi lærer, dannes og udvikler os menneskeligt og fagligt. Derfor skal skolernes undervisning hvile på forskningsbaseret viden, så vi skaber grobund for børnenes udvikling lige fra første skoledag. En stærk folkeskole er hele forudsætningen for vores videnssamfund", siger Ulla Tørnæs.

Rådet har uddelt 28,4 millioner kroner til finansieringen af 12 ph.d.-stipendier. De ph.d.-studerende er forankret på en professionshøjskole og et universitet, så ph.d.-projekterne danner forskningsnetværk, der binder forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og understøtter, at ny viden kommer de pædagogiske uddannelser og den daglige praksis i folkeskolen til gavn.

Læs mere

Se listen over ph.d.-projekter her

Powered by Labrador CMS