Professor anbefaler karakterer i de kreative fag

Kreativiteten og de vilde ideer skal tilbage i klasseværelset, lyder det fra professor, dr.phil Kirsten Drotner. Skolen har fået alt for stort fokus på de målbare færdigheder. Hun opfordrer til massiv efteruddannelse af lærerne i undervisning i kreativitet og afgangskarakterer i de kreative fag. "Det er selvfølgelig ikke uproblematisk. Hvis man hele tiden skal måles på, hvor kreativ man er, vil det jo i sig selv lægge en dæmper på kreativiteten, og derfor skal det ske med måde. Men jeg mener ikke, at der er nogen vej udenom, hvis vi vil reformere det eksisterende læringsparadigme. Hvis kreativiteten skal tages alvorligt af både elever og lærere, er det afgørende, at der også gives karakterer i de produktive fag - eventuelt kun ved afgangsprøven i 9. klasse", siger hun til Politiken.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politiken: »De vilde ideer skal tilbage i klasseværelset«