En diagnose risikerer at blive en del af barnets identitet

På fem år er antallet af børn i psykiatrisk behandling steget med 44 procent. Men diagnoser kan skygge for, hvordan man ser det enkelte barn, skriver pædagogernes fagblad Børn&Unge i et tema om diagnoser. ”Det er fint, at flere børn, der har brug for det, får behandling, men det er problematisk, at flere børn bliver diagnosticeret, og at diagnosen bliver en del af barnets identitet. Man ser problemerne i det enkelte barn i stedet for at se på de sammenhænge, som belaster barnet voldsomt”, siger Henning Strand, tidligere ledende psykolog i PPR i Herlev og i dag privatpraktiserende.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn&Unge: Eksplosiv stigning i diagnoser

Powered by Labrador CMS