De to lærerstuderende Malou Handwerk Tynan og Christina Fast har været projektledere på videoerne, produceret af lærerstuderende.

Lærerstuderende udlægger teksten

Multimodalitet og brugergenereret indhold er flyttet ind i bogen Pædagogik og lærerfaglighed, som er en grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområder. Fra bogen er der adgang til videoer, hvor lærerstuderende diskuterer eksperternes gennemgang af teorier og redskaber. Målet er at sætte gang i de pædagogiske diskussioner blandt bogens læsere.

Publiceret

Fakta: Pædagogik oglærerfaglighed

Bogen er en grundbog til læreruddannelsen og består af tiartikler, som er målrettet uddannelses fire pædagogiske moduler og11 tværgående artikler.

Til hver artikel er der en kort video, hvor lærerstuderendediskuterer artiklens indhold med hinanden. I alt har 24 studerendeværet med til at lave videoerne. De medvirkende lærerstuderende harikke fået penge for deres indsats. De bliver i stedet belønnet meden boggave fra forlaget.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsen kan godt være et skræmmende sted at skulle begå sig, er Malou Handwerk Tynan og Christina Fast enige om. Der er mange af de studerende, der ikke bryder sig om at række hånden op i timerne, for tænk nu, hvis det man sagde skulle være forkert. Hvad nu hvis man simpelthen ikke havde forstået teorien ordenligt? "Mange studerende er bange for at lave fejl, så de siger ikke noget i timerne" fortæller Christina Fast. "Det er altid de samme, der taler…" "Der er altid et par stykker på hvert hold, som brænder igennem, for eksempel på grund af deres personlighed" siger Malou Handwerk Tynan. "Det kan virke intimiderende på andre, som så aldrig siger noget, fordi de bliver bange for at lave fejl."

Lærerstuderende til andre lærerstuderende De to er selv lærestuderende og så har de været projektledere på videoerne til den nyligt udkomne grundbog Pædagogik og lærerfaglighed. I 21 relativt korte videoer diskuterer i alt 24 lærerstuderende indholdet af bogens kapitler med hinanden. Emnerne spænder fra trivsel i skolen over etik og jura til tosprogethed og målstyring. De studerendes udlægning af de pædagogiske kapaciteters tekster skal ikke fortælle hvordan det skal forstås, men giver et bud på hvordan det kan forstås. Og så skal de vise at det er helt ok at samtale sig frem til erkendelse. "Vi viser, at der ikke nødvendigvis er ét facit" siger Christina Fast, som også understreger at det kun er godt, hvis seerne er uenige eller bliver provokeret af det, der bliver sagt i videoerne. For det er jo blandt andet sådan, man danner sig sine egne holdninger.

Anmeldelse: I trit med nu læreruddannelse

Svært at begrænse sig Malou Handwerk Tynan og Christina Fast fortæller, at noget af det sværeste var at begrænse længden på videoerne. Deres oprindelige plan var at hver video højst måtte være tre et halvt minut lang - men det måtte de opgive, da deres eget første forsøg kom et at vare 45 minutter. "For når man først kommer i gang med tale, kan man blive ved" griner Christina Fast. Det er så endt med at videoerne er blevet otte-ti minutter lange hver, for det er ikke længere end at det er til at overskue for seeren.

Dogme-udtryk Videoerne er optaget med de studerendes egne telefoner eller computere, i omgivelser, de medvirkende selv valgte, hvilket giver dem "et lidt dogmeagtigt præg", mener Sten Larsen, Som er bogens redaktør og som fik ideen til at lave videoerne. Men at de ikke fremstår polerede og professionelle gør ingenting, mener han. "Man skal selvfølgelig kunne høre hvad der bliver sagt, og billedet må ikke være alt for mørkt. Men derudover vægtede vi autenticitet højere end æstetik i udtrykket." "Vi vurderede også, at vi ville få de bedste diskussioner mellem de medvirkende, hvis de selv kunne vælge hvor de ville optage videoen, i stedet for at de skulle sidde i et studie og måske blive benovede over det" siger Malou Handwerk Tynan.

'Helt almindelige lærerstuderende' At få teoridiskussionen helt ned på jorden har i det hele taget været en vigtig pointe med projektet. "Derfor har vi ikke valgt formanden for elevforeningen eller lignende til at være med. Vi ville have at de skulle være helt almindelige studerende, der taler" siger Malou Handwerk Tynan. "Os, der er med, er almindelige mennesker, der blander fagsprog og hverdagssprog, når vi diskuterer" siger Christina Fast.

Læs mere

http://i-bog.dk/Maalstyringsparadigmet_i_skolen_og_kompetencetaenkningen