(1.507 følger) Se alle medlemmer

Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.620 følger) Se alle medlemmer
Matematik
0   142

Diplomvinder: En øjenåbner hvor meget sproget betyder i matematik

Mette Thompson har vundet blandt diplomprojekterne i Lærerprofession.dk med en opgave om matematiske kompetencer som fundament i en evalueringskultur.

Elevernes matematiksprog er vigtigt, for det er her, de bidrager med deres strategier og systematikker og her lærerne bliver klogere på, hvad der er vigtigt at fokusere på i undervisningen. Åbne opgaver og en undersøgende praksis giver noget mere, mener matematikvejleder Mette Thompson, der netop har fået årets førsteplads blandt diplomprojekterne i lærerprofession.dk.

Hun har skrevet diplomprojektet "Matematiske kompetencer som fundament i en evalueringskultur". Som matematikvejleder er hun med til at definere ikke bare skolens undervisningspraksis men også dens evalueringskultur. Hun arbejder på Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det har været en øjenåbner for mig, hvor meget sproget betyder i matematik, og hvad min spørgeteknik betyder. Jeg kan give eleverne et mønster og sige: fortæl mig, hvilken figur nummer 25 er. En meget lukket opgave. Men jeg kan også bede dem om at se på mønstret, undersøge og beskrive det. En meget åben opgave, hvor jeg bliver klogere på, hvad de lægger mærke til. Når vi får børnenes besyv med, så kan vi bedre kvalificere undervisningen", siger Mette Thompson.

"Det, børnene kan trække ud af opgaven, er ofte mere nuanceret og kompliceret end dét, opgaven i bogen ville give".

Sammen med sine kolleger undersøgte hun, om de på forhånd kunne regne ud, hvad de enkelte elever ville svare. Det kunne de kun i nogen grad.

"Vi fik nogle gode og sjove diskussioner ud af de åbne opgaver, for hvad vægter vi? Systematikken vægtede vi alle, men hvad med tegnekompetence eller symbolsprog? Det er ok at tegne sig ud af opgaven, men hvis eleven bruger symbolsproget, så er barnet et andet sted i sin udvikling".

Hun fortæller, at lærere ofte helst vil have en rettevejledning. Men at man skal turde tage diskussionerne, da det medfører udvikling af evnerne til at vurdere elevbesvarelser.

"Der tror jeg, at vi skal blive bedre til at diskutere og være åbne overfor om vi ved nok, og kan udlede det, som vi tror, vi kan udlede".

Det gjorde hun en del med kollegerne, mens hun skrev sit diplomprojekt.

 

Øvrige diplomvinder

 

2. præmie: Erica Price Stjernø for diplomprojektet "Skrivning - en vej til øget læring i fagene"

3. præmie: Ditte Matthiesen for diplomprojektet "Unge i udsatte positioner"

Vi opdager mere i de åbne opgaver

Hvis man skal kunne måle matematikkompetencer, skal man vægte mundtlighed, flere svarmuligheder og åbne opgaver, og som matematikvejleder er Mette Thompson fortaler for kompetencetænkning og en undersøgende praksis. Men det kan være svært at se dette slå igennem i evalueringen.

"Vi måler og vejer børnene meget reproduktivt i matematiktest. Men vi opdager noget mere, hvis vi stiller åbne opgaver. Vi kan ikke bare tolke på børnenes svar, om de er rigtige eller forkerte. De kan være forkerte men alligevel sige en masse om hvor barnet er henne i sin matematikudvikling", forklarer hun.  

Et formål med projektet var at opstille en metode, så kompetencer kan blive målbare. Og med øget mundtlighed i matematik og åbne opgaver kommer elevernes tænkning i centrum, fordi der bliver lagt vægt på deres forståelse, deres proces og deres færdige produkt. Men det kræver også, at lærerne kan analysere og vurdere elevernes præstationer. Derfor er der behov for diskussioner, så lærerne får et redskab til at måle eleverne. Desuden kan målingerne ikke stå alene men skal følges op af dialog, hvor eleverne skal forstå, hvor de er, hvor de skal hen og hvad der skal til for at de kommer derhen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ