Det er som om vi lever i en anden virkelighed, fortæller Malene Hjøllund efter at have været til dialogmøde med de øvrige skoler og kommuner på Sjælland og Lolland-Falster.

Lærer på Lolland: En anden virkelighed

"Når jeg sidder derinde sammen med Rødovre og Allerød, er der en verden til forskel. Spørgsmålet er om vi overhovedet arbejder i den samme virkelighed", siger Malene Hjøllund, som er tillidsrepræsentant på en skole på Lolland.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er jo supergodt at høre, at nogle har fundet ud af det. Så det skal ikke lyde negativt. Men vi har nok lidt større udfordringer på Lolland", mener Malene Hjøllund. Hun er tillidsrepræsentant på Søllested-afdelingen af Nordvestskolen på Lolland og med til det fjerde i rækken af dialogmøder mellem repræsentanter for kommunerne og for lærerne som evaluering af læreroverenkomstens arbejdstidsbilag.

 "Vi er inde i en dårlig spiral, for de mest resursestærke familier søger væk. Vi har 30 procent af børnene i private skoler. En undersøgelse viser, at 28 procent af de nul-fem-årige i Lolland Kommune er det, man kalder 'sårbare børn'. Det kræver ekstra omsorg og dokumentation - og det kræver ekstra resurser, som vi mangler", fortæller Malene Hjøllund.

Fra lov 409 til fleksibilitet og aftaler 

Virkeligheden på Lolland er anderledes, oplever hun.

"Det er spøjst at sidde her og høre om alle de aftaler, som er indgået - og at andre kommuner kan tale om, at dialog er det vigtigste. Vi er hårdt presset i forhold til undervisningen og andre opgaver. Vi har dialog, men dialog er ikke nok. Vi nødt til at have en afvejning mellem resurser og opgaver", siger hun.

Lollands ledere blev væk

"Jeg ville så også rigtig gerne have lyttet til alle disse her gode og konstruktive forslag sammen med lederne, men så vidt jeg kan se, er der ikke en eneste leder til stede fra Lolland Kommune. Jeg føler, at vi er et helt andet sted", siger tillidsrepræsentanten.

Overenskomstens Bilag 4, som skulle sikre lærernes forberedelse bedre, kan være svært at bruge, når der ikke er resurser.

"Jeg kan også høre på samtalen til mødet, at der er nogle, der bruger bilag 4, men synes, at det burde være bedre. Vi synes faktisk, at der er en god hensigt bag bilag 4, men at vi ikke kan bruge det nok. Min leder og jeg har evaluereret bilaget sammen og vi er enige om, at det ikke har kunnet bruges nok, fordi der simpelthen mangler resurser. Så her er vi helt enige", siger Malene Hjøllund.