Visible learning
1   54

Kredsformand: Der er gået koncept i folkeskolen

I Herning har lærerne foreløbig kun tilbragt én eftermiddag i selskab med skoleguruen James Nottingham. Men kredsformand Helen Sørensen ser Visible Learning som et symptom på, at politikerne shopper konsulentydelser frem for at tale med de fagprofessionelle.

Fagbladet Folkeskolen beskriver i det seneste nummer, hvordan en stribe kommuner bruger omkring fem millioner per kommune alene på konsulentydelser fra Nottinghams firma Challenging Learning foruden de lokale udgifter til kæmpestore konceptuelle efteruddannelsesforløb for lærere og pædagoger i Synlig læring. Det får den garvede lærer og kredsformand gennem næsten 25 år, Helen Sørensen, til at reagere:

"Tidligere - før 2012 - holdt vi også jævnligt sådan nogle store seancer, men det var i et samarbejde mellem kommunen og os og somme tider også med forældrene eller BUPL. Nu køber politikerne nogle koncepter og i stigende grad fra private konsulenthuse", påpeger Helen Sørensen.

Artiklen fortsætter under banneret

Men er det ikke en arbejdsgivers opgave at lægge linjen?

"Vi har jo en folkeskolelov, som siger, hvad man skal opnå i fagene og fastslår et bredt dannelsesbegreb, og så er det jo lærerne med deres professionelle didaktiske kompetencer, der skal fylde det ud. Men det er klart, at skolelederne skal lægge en retning. Men jeg synes, styringen fra politisk side bliver stadig strammere og tættere på indholdet, og at det begynder at ligne en ensretning", fremhæver Helen Sørensen.

Efter Pals og LP og...

I Herning har politikerne pt ikke købt et fuldt færdigt Visible Learning-koncept. Men nogle stykker af dem har - som så mange andre danske skolepolitikere - været en tur i Ontario, Canada, og så har der altså været tre timers James Nottingham-foredrag for alle.

"Og han var da en god performer, og han kommer godt ud over rampen - men for en erfaren lærer synes jeg altså, det var lidt almindeligheder. Man skal sætte mål, og man skal give feedback - det har vi gjort i mange år, men efterhånden kniber det desværre med tiden til at gøre det", siger Helen Sørensen og påpeger, at koncepterne jo kommer oven i hinanden. Ud over at alle danske lærere og skoler skal implementere en folkeskolereform med flere timer til eleverne, bevægelse, åben skole, understøttende undervisning og flere skoletimer, samtidig med at lærernes arbejdstid bliver stadig mere presset, skal alle også arbejde med nye læringsplatforme. I Herning arbejder man også med et stort ordblindeprojekt og inklusion. LP- og Pals-koncepterne er derimod lagt til side nu efter at have fyldt meget i en årrække, og nu hedder det så 'målbevidst læring'.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ