»Det er rart, at man kan se sin progression, og at vi hele tiden kan se, hvilke læringsmuskler vi bruger«, fortæller Shania, Jasmin, Sandra og Marko fra 9.a.

Elever i 9.a: 
Vi er blevet mere bevidste om egen læring

»Jeg er blevet mere social, og så kan vi hele tiden se, hvilke læringsmuskler vi bruger. For eksempel til at samarbejde, hvor forskellige byder ind og kommer med flere svar. Det er også blevet lettere at huske, fordi vi taler om det og skriver det ned«, siger en pige i 9. klasse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De taler på skolen om at træne læringsmuskler - det kan være at ræsonnere, reflektere, kommunikere, være selvstyrende og kreativ.

Sandra, Jasmin, Shania og Marko fra 9.a fortæller, at de med formen i Synlig læring er blevet mere bevidste om deres egen læring, og at det er rart, at man selv kan se sin progression og se, hvor man ligger i klassen.

»Jeg har altid været bange for at begå fejl og er blevet ked af det, når det, jeg lavede, var forkert, men det trykker mig ikke mere. Det handler også om at være modig og at tage ting op eller stille undrende spørgsmål, og det er okay, at man siger noget forkert«, siger Sandra.

Læringen er synlig i Vemmelev

De forklarer, at det at være modig godt kan handle om at begå en fejl. »Husk at lave en fejl i dag«, er en af meldingerne i Synlig læring.

»Vores lærer er god til at sige, hvad vi skal fokusere på at gøre bedre til næste gang. Hvad vores næste skridt er«, forklarer eleverne.

De fortæller, at hvis de for eksempel vil være bedre til at udtale engelske ord, så kan det være et mål.

»Nogle gange kan vi godt tænke: Øv, skal vi bruge tid på dét. Men jeg tror, vi kan bruge det senere i livet«, siger en.