”Vi er på vej, men vi har ikke nået alt, hvad vi gerne vil opnå", lyder det fra formand for Københavns Lærerforening, efter han er blevet enig med forvaltningen om en arbejdstidsaftale for Københavns lærere.

Endelig får lærerne i København en arbejdstidsaftale

Københavns lærere får nu opblødt tilstedeværelsespligten efter lange forhandlinger, som sent fredag endte med en arbejdstidsaftale. Allerede fra på tirsdag vil lærerne mærke aftalen på skolerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aftalen indeholder øget fleksibilitet på flere områder, lærernes tilstedeværelsespligt bliver blødt op, og skolelederen skal bestræbe sig på at placere den enkelte lærers tid til forberedelse og efterbehandling af undervisningen i større blokke først og sidst på dagen.

"Det er et skridt i den rigtige retning, at vi nu har indgået en egentlig lokalaftale, der indeholder større fleksibilitet og giver de tillidsvalgte bedre muligheder for medbestemmelse. Parterne har også forpligtet sig til at sikre, at skolerne fører aftalen ud i praksis. Vi håber, at aftalen kan være med til både at fastholde og tiltrække lærere til København", lyder det fra formand for Københavns Lærerforening Jan Trojaborg i en fælles pressemeddelelse fra Børne- og Ungdomsforvaltningen, skolelederne i København og Københavns Lærerforening.

København genoptager arbejdstidsforhandlinger

Langt forløb

Forhandlingerne mellem forvaltningen og Københavns Lærerforening brød sammen 1. september blandt andet fordi parterne ikke kunne blive enige om øget fleksibilitet til lærerne. Efterfølgende opfordrede de københavnske politikere til at genoptage forhandlingerne, og det har nu båret frugt.

Jan Trojaborg glæder sig på Københavns Lærerforenings hjemmeside sig over, at lærerne med den nye lokalaftale er sikret en øget fleksibilitet, når det gælder den individuelle forberedelse. Hovedårsagen til at forhandlingerne i september brød sammen var Københavns  Lærerforenings krav om 5 timer til fleksibel forberedelse, og de timer er nu med i aftalen.

"Vi har opnået den fleksibilitet, som generalforsamlingen i 2015 bad os om: Nemlig at arbejde for, at hver lærer kunne få fem timer til forberedelse og øvrige opgaver", siger Jan Trojaborg på hjemmesiden og fortæller, at skolelederen skal bestræbe sig på at give hver lærer omkring fem timer, som han eller hun selv kan vælge at placere i flextiden.

"Hvis det af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre, må leder, lærer og TR sætte sig sammen og finde en løsning", lyder det fra Jan Trojaborg.

Sammenbrud: Københavns lærere får ingen arbejdstidsaftale

Skoleledere og forvaltning glæder sig over aftale

Af aftalen fremgår det, at MED-aftalen er omdrejningspunktet for den løbende dialog mellem medarbejdere og ledere for at sikre et godt arbejdsmiljø. Aftalen glæder Tobias Børner Stax, administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen:

"Vi har længe haft et ønske om at give ledere og medarbejdere mere fleksibilitet, så de kan tilrettelægge samarbejdet med hinanden og sikre, at de kan forberede sig bedst muligt under hensyntagen til både børn og arbejdsfællesskab. Jeg tilfreds med, at vi nu har indgået en aftale, som både understøtter lærernes teamsamarbejde og samtidig giver mulighed for at imødekomme medarbejdernes helt naturlige behov for fleksibilitet. Jeg er overbevist om, at aftalen giver alle parter bedre rammer for at gøre det, vi er sat i verden for: At gøre eleverne så dygtige som muligt."

Også formanden for de københavnske skoleledere Jeanne Jacobsen er tilfreds:

"Skoleledelserne i København har med aftalen fået mulighed for at tilrettelægge den bedst mulige skoledag med børnenes behov i højsædet. Det har desuden været vigtigt for mig og mine medlemmer, at vi fik en aftale som både er ubureaukratisk og smidig, og det synes jeg er lykkedes".

Kompromis

Lærerformand Jan Trojaborg lægger dog ikke skjul på, at aftalen ikke løser alle udfordringer.

"Vi er på vej, men vi har ikke nået alt, hvad vi gerne vil opnå. Aftalen indeholder for eksempel en paragraf om forholdene ved efter- og videreuddannelse, hvor der står, at der skal gives tid til en række forhold. Men det er ikke en egentlig aftale, så der er ikke sat timer på. Det håber vi at opnå på et senere tidspunkt", siger han.

Jan Trojaborg havde gerne set, at der i opgaveoversigten skulle tid på forberedelsen, efterbehandlingen, opgaverne og lignende, men han understreger, at aftalen kan være grundlag for flere forbedringer i fremtiden. 

I pressemeddelelsen oplyses det, at aftalen gælder fra 1. november - altså allerede fra på tirsdag. 

Læs mere

Lokalaftale om fleksibel arbejdstid i den københavnskefolkeskole

 

Københavns Lærerforenings artikel om arbejdstidsaftalen

Powered by Labrador CMS