Når eleverne i Høje-Taastrup kommune går i 2. klasse, er de tosprogede elever fagligt og kognitivt et år bagefter

Tosprogede elever er et skoleår bagud efter indskolingen

I de yngste klasser i Høje-Taastrup Kommune klarer elever med ikke-vestlig baggrund sig væsentligt dårligere end etnisk danske elever i to boglige og en kognitiv test, viser en ny rapport.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever med ikke-vestlig baggrund i 2. klasse i Høje-Taastrup opnår resultater på niveau med elever med etnisk dansk baggrund i 1. klasse, viser en ny rapport fra Rockwool Fonden.

Undersøgelsen er gennemført blandt de 1000 elever, der i 2012/13 gik i 1. og 2. klasse i kommunen vest for København.

I en bogstavprøve svarer elever med ikke-vestlig baggrund rigtigt på 8 ud af 10 spørgsmål, mens elever med dansk baggrund besvarer 9 ud af 10 spørgsmål korrekt.

Tendensen er den samme i matematik, hvor elever med ikke-vestlig baggrund har 77 procent rigtige svar mod 81 procent rigtige svar blandt elever med etnisk dansk baggrund.

Lærer: Vi svigter de tosprogede elever

I en kognitiv problemløsningstest opnår de tosprogede elever 37 procent rigtige svar, mens elever med dansk baggrund gennemsnitligt opnår 49 procent rigtige svar.

Taget højde for socioøkonomiske faktorer

Ifølge undersøgelsen består forskellene imellem de to grupper af elever, selv når man tager højde for en lang række baggrundsfaktorer, såsom forældres uddannelse, indkomst og civilstand, antal søskende samt forekomsten af psykisk sygdom og andre risikofaktorer i familien.

Også når det kommer til trivsel scorer tosprogede elever lavere end etnisk danske. I modsætning til de to faglige og den kognitive test forsvinder forskellene mellem elever med ikke-vestlig og med etnisk dansk baggrund dog, når der tages højde for baggrundsfaktorer, konkluderer undersøgelsen.

Det tyder altså på, at det er socioøkonomiske faktorer mere end den etniske baggrund, der er grund til den dårligere trivsel i denne gruppe.

Læs mere

Læs hele rapporten her: Indskolingselevers trivselog faglige kompetencer