"Vi er helt klar over, at man ikke kan overleve på markedet uden at involvere kunderne. Men kan man involvere 50 kommuner? Nej, det kan man nok ikke", siger Mette Kaagard, direktør i KMD

KMD: Vi udfaser Educa og satser på MinUddannelse

KMD, der står bag læringsplatformen Educa, har købt firmaet bag den konkurrerende platform MinUddannelse. Det kommer til at betyde en udfasning af Educa.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Landet over er kommunerne i gang med at implementere de elektroniske læringsplatforme, alle skoler skal have taget fuldt i brug inden udgangen af 2017.

I de kommuner, der har valgt KMD's løsning Educa, kan man dog allerede nu godt forberede sig på at skulle skifte platform. Det fortæller Mette Kaagaard, direktør i KMD, der netop har opkøbt firmaet UVdata og dermed den konkurrerende læringsplatform MinUddannelse.

"Vi har kontrakter på begge produkter, som vi kommer til at overholde. Men både kunder og medarbejdere er blevet informeret om, at på den lange bane er det MinUddannelse, vi kommer til at satse på - og det er også den platform, vi udvikler nye ting til".

Lærerne kan forberede sig på at skifte

Det vil sige, at der ligger et fremtidigt skift af platform for de lærere, der nu har sat sig ind i Educa og taget den platform i brug?

"Det gør der. Men ligegyldigt hvad for noget software, man køber i dag, så kommer man til at lave en opgradering eller et skift på et tidspunkt. Nogle gange er de skift enkle, og andre gange er de mere omfattende".

"Jeg oplever, at den største forandring for lærerne er at lære at arbejde med en digital læringsplatform. Det er en helt anden måde at arbejde på. Hvordan platformen præcist fungerer er selvfølgelig en del af det, men de erfaringer, man har gjort sig med at arbejde med en digital platform, tager man med, når man skifter", siger Mette Kaagaard.

Bliver der overhovedet ikke udviklet på Educa?

"Det gør der i det omfang, det er nødvendigt, og i det omfang der er efterspørgsel. Men vi kommer ikke til selv at satse på nye ting på den platform. I det omfang de eksisterende kontrakter kræver, at vi udvikler, gør vi det naturligvis".

"Markedet fungerer sådan, at man som leverandør enten selv udvikler med henblik på at sælge, eller at man udvikler i samarbejde med de kunder, man har. Vi kommer ikke til at udvikle Educa med henblik på at tiltrække nye kunder", siger Mette Kaagaard

Hvorfor anbefaler I ikke et skift til MinUddannelse med det samme?

"Vi ønsker ikke at løbe fra de aftaler, vi har indgået med vores kunder. Men det er klart, at vi tager en snak med de enkelte kunder, og dem, der gerne vil skifte hurtigt, dem hjælper vi over".

Umuligt at involvere alle kommuner i udviklingen

Med opkøbet af UVdata og afviklingen af Educa bliver MinUddannelse og Meebook de to helt store spillere på markedet for læringsplatforme. Formanden for It-vejlederforeningen John Klesner har udtrykt bekymring for, at jo flere skoler en leverandør servicerer, jo mindre bliver den enkelte skoles indflydelse på produktet.

KMD køber MinUddannelse

Mette Kaagaard understreger, at KMD blandt andet har købt UVdata, fordi de nye ejere vurderer, at de står stærkt, når det kommer til kundeinvolvering.

"Det vil vi gerne videreføre. Vi er helt klar over, at man ikke kan overleve på markedet uden at involvere kunderne. Men kan man involvere 50 kommuner? Nej, det kan man nok ikke. Men der er nok heller ikke 50 kommuner, der ønsker at være involveret", siger hun og tilføjer:

"Min oplevelse fra andre produkter, hvor vi har samme antal kunder, er, at vi har brugergrupper, hvor vi kan få input og kunderne kan få indflydelse, og så har vi typisk et sted mellem otte og femten meget aktive kunder, som ønsker at være involveret, og som ønsker at lægge den tid, som det kræver".

"Det er ikke nødvendigvis de store kommuner. Det er et bredt spektrum af kommuner, der søger og får indflydelse. Og jeg synes egentlig, at det er en ret bred repræsentation, at man har en tredjedel af kunderne meget tæt på udviklingen, og at man kan invitere resten ind på en anden måde".

Læremidler skal sikre diversitet

Intentionen med Brugerportalsinitiativet var, at skoler eller kommuner skulle kunne vælge platform og enkelte dele ud fra, hvordan man ønsker at drive skole lokalt. Hvordan sikrer man, at det kan lade sig gøre, når to leverandører sidder så tungt på markedet?

"Der er også et par små spillere på markedet. Men udover platformen skal man jo også vælge undervisningsmidlerne, som også begynder at blive digitale. Der lægges også op til, at man kan strikke sin egen løsning sammen ud fra de elementer", siger Mette Kaagaard og understreger:

"Vi har ikke kun købt UVdata på grund af læringsplatformen. Vi har en række produkter, der supplerer hinanden, og så har vi et overlap på læringsplatformen. UVdata er for eksempel også inde på privatskoler og gymnasier, som er området vi meget gerne vil ind på også".

Powered by Labrador CMS