Første opgave var at finde alle malerierne, hvor der i motivet var leopardprint. Det fornemste stof, man kan bære.

Kongelige rammer om Historiedysten

Christian den Fjerdes kongelige gemakker blev igår forvandlet til en kampplads, da ni klasser indtog Frederiksborg Slot og kæmpede om sejren af Historiedysten 2016.

Publiceret

Fakta om historiedysten

Historiedysten er enlandsdækkende konkurrence for skoleklasser i viden omdanmarkshistorien. Det Nationalhistoriske Museum er vært fordysten. Historiedysten blev etableret i 2011, og gentaget i 2012 og2014, hvor mere end 20.000 skoleelever deltog. I år deltog omkring30.000 elever fordelt i 1300 klasser.  DetNationalhistoriske Museum har som led i Historiedysten udgivetundervisningsmateriale til lærerne, ligesom man har sikret sig, atdystens emne passede ind i målene for de forskellige klassetrin. Påden måde har Historiedysten været en integreret del afhistoriefaget.
Quizzen skal til at gå i gang, og lærer giver en lille peptalk.
Der blev heppet på klassekammeraterne, der var omgivet af kongeblåt.
5.b fejrede sejren med et kampråb.
En glad historielærer. Camilla Garfort krammer her skoleleder Helle Christensen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvornår ophørte den danske handel med slaver?

'1848!'.

Svaret kommer i kor, prompte og uden den mindste ussikerhed. Der er koldt i Christian den fjerdes gamle kælder på Frederiksborg Slot, men eleverne i 5.b's hjerner er varme, klar til kamp. Klar til at tage den pokal med hjem, som sidst på dagen venter, hvis de altså klarer de forhindringer, der gemmer sig i krogene på det 500 år gamle Frederiksborg Slot. Siden august har klassen arbejdet med emnet 'Danmark som Kolonimagt' der er Historiedystens tema, og hvert et årstal er memoreret, hver en konge lært at kende og hver en slavelov analyseret. 5.b er klar.   

Historiedysten 2016 rammer ned i en hvepserede

1300 klasser har siden skoleårets start dystet om at blive uofficielle danmarksmestre i historie. Kun ni klasser gik videre til finalen, der blev afholdt i går på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot. De afsluttende runder af Historiedysten bestod af et løb gennem hele renæssance-paladset, hvor der var ringkastning på slotsspladsen, geografi i audienssalen og historie på kongens soveværelse. 

Yndlingsfaget historie

5.b fra Toftevangskolen i Birkerød kæmpede om at blive en af de to klasser i deres kategori 5. til 6.klasse, der gik videre til den store finale i Riddersalen. Og spændingen var til at tage at føle på hos både eleverne og lærere, der for to år siden måtte nøjes med en andenplads, og i går altså var kommet tilbage for den helt store revanche.

"Man bliver jo glad som historielærer, når eleverne er så engagerede om et fag, de ellers ikke altid vækker så meget interesse. Vi har arbejdet benhårdt på at nå hertil, og når der har været vikar, har eleverne lige med det samme taget styringen for at komme videre med projektet. De har ikke engang gået op i præmierne, de vil bare vinde", siger Camilla Garfort, 5.b.s klasse- og historielærer.

Engagementet glæder direktør for Det Nationalhistoriske Museum Mette Skougaard, der bød eleverne velkommen på slottet og har været med til at vælge temaet.

"Jeg håber, eleverne går herfra og har opdaget en glæde ved både museer og historie som fag. For historieundervisningen behøver ikke bare være årstal og kedelige bøger, historie ligger i den verden, der omgiver os, i bygninger og i vores bedsteforældre, og det behøver slet ikke være kedeligt", siger Mette Skougaard.

Team-spirit

"Slap af, tag det roligt. Kast, når du er klar!".

Koncentrationen var i top, da eleverne skulle ud på gårdspladsen og dyste i en idrætsdisciplin, hvor uret tikkede, mens eleverne skulle kaste med ringe og ramme nogle stolper nogle meter væk. Selvom det var svært ikke at stresse, var stemningen hele vejen igennem venlig og opbakkende, og det er noget, der giver point i konkurrencen. Dommerne tæller nemlig også elevernes holdånd med i bedømmelsen.

Historie som konkurrencesport

"De unger her er så seje, og de er så søde ved hinanden. Det er virkelig en oplevelse, jeg tror, de kommer til at huske for altid, og jeg tror også, det, de har lært, sidder fast meget bedre end normalt. Jeg prøver hele tiden at fortælle dem, at det er flot, de er nået hertil, og at de ikke skal blive skuffede, hvis de ikke vinder", siger Camilla Garfort.

Når arbejdet bærer frugt

Camilla Garfort tror, eleverne lægger ekstra meget energi arbejdet med Historiedysten, fordi de ved, at selv den mindste detalje om trekantshandlen kan blive forskellen mellem sejr og nederlag.

"Det har været motiverende for dem, at årstallene ikke bare har været endnu en omgang ligegyldig udenadslære. Det her har faktisk betydet noget for dem, og jeg tror, de kommer til at være eksperter på området meget længe. De kan også stadig huske alt om Margrethe den første, som var temaet, da de gik i 4. klasse", siger hun.

De 30.000 skolelever har været igennem forskellige runder for at nå til finalen i går. 1. til 3. klasse har dystet indenfor emnet Tranquebar, 4. til 5. klasse har dystet i Trekantshandlen og slavehandel, og de ældste elever i 7. til 9. klasse har dystet i forholdet mellem Danmark og Grønland. En af runderne var en kreativ opgave. Her skulle klasserne fremstille et produkt, der skulle fortælle noget om Danmark som kolonimagt.

Og vinderen er…

Det var lige før, lysekronerne vibrerede og de 300-år gamle rustninger krympede sig, da 5.b jublende blev udråbt som en af de to finalister i deres kategori. Samtlige elever og læreren sprang op fra marmorgulvet og ind i et stort gruppekram efterfulgt af kampråb. Dørene åbnede ind til Riddersalen, hvor den afgørende dyst skulle finde sted mellem de to finale-klasser. En trompet-fanfare bød eleverne velkommen, ligesom den sikkert har gjort det i 1600-tallet, dengang Christian den fjerde, hans koner og 20 børn skulle spise aftensmad i slottets mest pompøse rum.

Det stod i lang tid lige mellem de to lige entusiastiske klasser, den ene 5.b fra Toftevangskolen i Birkerød, den anden Bymarkskolen, der kom hele vejen fra Hobro. De skulle tegne og gætte personer og genstande fra trekantshandlen, og afgørelsen var en pointquiz.

Selvom begge klasser gentagne gange fik reprimander fra dommerne om, at de ikke måtte ringe på klokken før spørgsmålet var læst færdigt, var begge klasser så ivrige, at markeringerne ofte kom inden, quizmasteren havde afsluttet sin sætning. Og det var til dels også 5.b's hurtighed, der sikrede dem sejren over Historiedysten 2016.

"Jeg er simpelthen en meget stolt historielærer. Det her vil de huske for altid, og jeg ville ønske, vi kunne tage denne her oplevelse med os i en lille flaske og skrue låget af en gang i mellem, så vi kunne opleve det igen", siger Camilla Garfort.

Præmien er en tur rundt i København med en guide, der fortæller eleverne om de bygninger fra kolonitiden, man kan finde. Klassen skal tale med en vaskeægte efterkommer af en vestindisk slave, og dagen afsluttes med vestindisk mad. 

Powered by Labrador CMS