Lærer til lærer

Meningsfuldt danskforløb på tværs af årgange

Som lærere har vi mange gange oplevet, hvordan samarbejde mellem små og store elever har ført til gode oplevelser og værdifulde sociale relationer. Ved brug af læringsmidlet Skriv og Læs Skole har vi skabt et autentisk forløb om forskellige dyr i et samarbejde mellem elever fra 1. og 6. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfattere til fagbøger om dyr

Den overordnede ramme for forløbet var, at en elev fra 1. og 6. klasse skulle skabe en dyrebog sammen. Vores skole ligger kun få hundrede meter fra Odense Zoo (og vi har årskort). Derfor fandt vi det oplagt at benytte os af muligheden for at gøre forløbet mere autentisk. Forløbet kunne i princippet lige så godt foregå på skolen, hvor eleverne kunne bruge internettet til at finde relevante billeder og oplysninger.

Eleverne skulle vælge et dyr og sammen skrive en bog på minimum seks sider i læringsværktøjet Skriv og Læs Skole til iPad. Bøgerne er efterfølgende blevet printet og registreret til udlån på skolens bibliotek. Eleverne blev sat i en reel forfatterrolle og skulle skrive til en konkret målgruppe - indskolingen.

Børneskrivning og “voksenskrivning"

Overordnet tog forløbet afsæt i metoden om “opdagende skrivning”. En metode, hvor indskolingselever tidligt anvender skriftsproget i meningsfulde sammenhænge, og hvor en voksen “oversætter” elevens skriveforsøg til konventionel skrivning/stavning. Når eleverne sammenligner deres egen skrivning med den voksnes, opfanges og læres løbende stavemåder af hyppigt anvendte ord og vigtige skriftsproglige kendetegn/regler.

I forløbet overtog 6. klasserne den voksnes rolle og fik til opgave at stå for “oversættelsen” - herunder korrekt stavning, kommatering, brug af stort begyndelsesbogstav efter komma og ifm. egennavne.

#Fil 1

Læringsmål

I forløb, hvor der er flere årgange mellem eleverne, er det i særdeleshed vigtigt at udstikke ansvarsområder og opstille forskellige læringsmål.

1. klassernes primære opgave under skabelsesprocessen var at skrive enkle tekster på deres aktuelle skriftsprogsniveau. Deres faglige mål tog derfor udgangspunkt i kompetenceområdet “fremstilling” og følgende læringsmål:

  • Du tager/indsætter et billede og skriver en tekst, der passer til
  • Du skriver en fagtekst om et dyr, som interesserer dig
  • Du skriver sætninger med mellemrum mellem ordene

6. klasserne fik overordnet ansvaret for at være tro mod den valgte genre (fagtekst) og retskrivningsprincipperne i forbindelse med voksenskrivningen. Derfor var der primært fokus på følgende læringsmål:

  • Du skriver en fagbog om et dyr med vigtige informationer om dyrets kendetegn
  • Du gennemlæser egen tekst med fokus på stavning og tegnsætning
  • Du støtter og understreger gode forslag og egenskaber i din makkers tekst

Før skrivning

Makkerparrene blev dannet, inden vi gik hjemmefra, så de kunne gå sammen til Zoo og lære hinanden lidt at kende.

De store elever blev introduceret for “Dyrenes 7 f’er” (form, farve, føde, formering, findested, fjender og familie) for at sikre en vis grad af faktuelle oplysninger i bøgerne. Eleverne blev opfordret til at benytte infotavlerne i Zoo, som netop indeholder disse faktaoplysninger om dyrene.

Da begge klasser tidligere havde arbejdet med appen Skriv og Læs Skole, var en teknisk introduktion unødvendig. 6. klasserne fik igen at vide, at det var vigtigt, at 1. klasserne selv stod for børneskrivningen. Vi opfordrede dem dog til at støtte 1. klassernes skrivning ved at "trække ordene langt ud" så de kunne høre flest mulige lyde/bogstaver.

Under skrivning

I Zoo fik hvert elevpar udleveret en iPad. Grupperne valgte efterfølgende et dyr, tog billeder og skrev tilhørende tekster.

#Fil 2

Vi opfordrede grupperne til ikke at skrive om de samme dyr, så vi fik så mange forskellige bøger som muligt. På lidt over to timer (med en indlagt spise- og legepause), fik grupperne tilsammen skrevet 24 bøger om 20 forskellige dyr.

Efter skrivning

Slutteligt blev alle bøgerne gemt i en Google Drev-mappe og derfra udskrevet til små hæfter. I appen findes en funktion, som automatisk sætter siderne op til et A5-hæfte.

Da vi har besluttet, at bøgerne skal kunne lånes på skolens bibliotek, har vi valgt at producere bøgerne i en god kvalitet.

#Fil 3

Der blev printet to eksemplarer af hver bog. Det ene sæt har vi at forsynet med en stregkode fra skolens bibliotek, så de kan lånes af skolens øvrige elever. Det andet sæt har forfatterne stående i eget klasselokale, som eksempelvis vil kunne anvendes i forbindelse med højtlæsning for børnehaveklasserne.

Andre temaer og andre klasser

Som tidligere nævnt kræver forløbet ikke en tur ud af huset, og emnet kan naturligvis også være om andet end dyr. Nogle lærere på skolen har tidligere lavet et lignende projekt med en 1. og 8. klasse, hvor temaet var “Min hobby”. Her er vi også bekendt med, at forløbet har fungeret både på det faglige og sociale plan.

Vi kan på det varmeste anbefale at benytte Skriv og Læs i undervisningssituationer, hvor man har mulighed for at skabe sociale relationer på tværs af årgangene. Ydermere har vi oplevet at relationerne har bevirket at eleverne har taget et større ansvar for sig selv og hinanden i undervisningen. Vi har erfaret at læringsmidlet Skriv og Læs er med til at motivere store og små i det faglige arbejde.

God skrivelyst

Rikke Thagaard Jørgensen og Peter Broch Rasmussen

Hunderupskolen, Odense

Powered by Labrador CMS