53 procent af de adspurgte lærerne oplever, at inddragelse af motion i undervisningen gør eleverne mere læringsparate, mens 40 procent vurderer, at der ikke er nogen forskel

Lærerne bruger mere bevægelse i undervisningen

Godt syv ud af ti lærere bruger nu bevægelse i undervisningen mindst en gang om ugen. Mere end halvdelen mener, det gør eleverne mere undervisningsparate. Kun hver tredje elev vurderer, at målet for bevægelse er opnået.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som en del af den længere og mere varierede skoledag, der er et mål for folkeskolereformen, skal eleverne opleve høj puls og røde kinder som en del af undervisningen. 

Og det går den rigtige vej. lyder det fra lærerne. I 2016 inddrager 72 procent af lærerne bevægelse i undervisningen en gang om ugen mod 58 procent i 2014. 13 procent af lærerne får elevernes puls i vejret hver dag, mens to ud af hundrede aldrig inddrager fysisk aktivitet i deres undervisning.

Det viser nye tal fra Kora - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning - som en gang om året i 2014-2019 skal afrapportere til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, om lærere og pædagogers oplevelse af de nye tiltag i folkeskolereformen.

Afrapporteringen baserer sig på spørgeskemaundersøgelser blandt cirka 6.500 dansk- og matematiklærere og cirka 1.100 pædagoger fra omkring 200 skoler.

53 procent af de adspurgte lærerne oplever, at inddragelse af motion i undervisningen gør eleverne mere læringsparate, mens 40 procent vurderer, at der ikke er nogen forskel. Der er fra 2015 til 2016 et fald fra 12 til 7 procent af lærerne, der ikke har erfaring med motion i undervisningen.

Reform-forskning: Skolelederne har mindre frihed til at lede

Hver tredje elev bevæger sig 45 minutter om dagen

I en anden nyudgivet rapport om status på folkeskolereformen har Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) spurgt eleverne til deres oplevelse af bevægelse i undervisningen.

På grund af en ændring i opgørelsesmetoden kan der ikke sammenlignes med tidligere år. I 2016 er det elevernes oplevelse, at folkeskolereformens mål om 45 minutters daglig bevægelse som en del af undervisningen langt fra er opnået.

Fire ud af ti elever angiver, at de er fysisk aktive i mindre end 15 minutter i undervisningstimerne i løbet af en normal skoledag. 18,9 procent vurderer, at de er fysisk aktive i et kvarter i løbet af timerne, mens knap 14 procent er aktive i 30 minutter i løbet af en dag.

Lidt under hver tredje elev - 27,9 pct. - vurderer, at de er fysisk aktive i undervisningen i ca. 45 minutter eller mere på en almindelig skoledag.

Elever uimponerede over åben skole

Ingen store ændringer

På stort set alle andre undervisningsparametre, der måles på i Kora-rapporten, meldes der om ingen eller marginale udsving i perioden 2014-2016.

Det inkluderer lærernes oplevelse af centrale elementer i folkeskolereformen som ro i klassen, brug af Fælles Mål, variation i undervisningsformer, fokus på faglighed og trivsel i undervisningen, feedback til eleverne, teamsamarbejde og pædagogisk faglig sparring og støtte i undervisningen.

Læs hele rapporten her:

Læs mere

Kora: En længere og mere varieret skoledag

SFI: Folkeskolereformen - 3.dataindsamling

Powered by Labrador CMS