Morten Bo Larsen vil gerne lære eleverne, at sådan som man er i virkeligheden, skal man være på de sociale medier.

Dansklærer: 
Vi skal tale med elever om nøgenbilleder

Systematisk deling af unge pigers nøgenbilleder er en realitet i flere kommuner. I 7. klasse er eleverne 13-14 år gamle, men er de gamle nok til at bruge en iPhone eller den computer, skolen udleverer? Er de gamle nok til at have sex?

Publiceret
På Frydenhøjskolen i Hvidovre får 1.-klasserne iPads, og de bliver byttet ud med Chromebooks i 6. klasse. Her er 7.b i gang med gruppearbejde.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Både nøgenhed og sociale medier fylder meget i de unge menneskers liv, mener dansklærer på Frydenhøjskolen i Hvidovre Morten Bo Larsen. Han startede et digitalt dannelsesforløb i sin 7. klasse, dagen efter at han så DR2-dokumentaren »Ung, nøgen og udstillet« fra den 29. august. Den afslører, hvordan SSP-medarbejdere (skole, socialforvaltning, politi) i 36 kommuner kender til databaser, hvor intime billeder af unge piger uden deres samtykke florerer. Nogle af pigerne stod frem og fortalte om de psykiske konsekvenser. Angst, depression og langtidssygemelding.

Folkeskolen var med »på væggen« i klassen på Frydenhøjskolen i en af de timer, hvor læreren havde sat »digital dannelse« på skemaet.

Selvom Morten Bo Larsen ikke kender til tilfælde på sin egen skole, er han overbevist om, at unge mangler en guide til, hvordan man opfører sig på nettet. Og skolen har en central plads i den opdragelse.

»På vores skole får eleverne iPads allerede i 1. klasse. Og selvom der er en masse gode fagfaglige ting ved at bruge internettet, så giver vi dem en portal ind til en verden, som de måske ikke ved, hvordan de skal agere i. Vi har, ligesom forældrene, et kæmpe ansvar for at undervise i, hvad der er rigtigt og forkert på de sociale medier«, siger Morten Bo Larsen.

Ud over at undervise 7.b i digital dannelse med fokus på deling af nøgenbilleder har 40-årige Morten Bo Larsen planer om at tage det op på næste forældremøde. Han mener, at forældre nogle gange mangler indblik i, hvad børnene egentlig laver på de sociale medier.

»Jeg tror, nogle forældre har et forvrænget syn på, hvad deres børn laver, fordi de jo er søde og velopdragne derhjemme. Men de ved ikke altid, hvad der foregår på nettet. Som en forælder selv sagde, da jeg sendte en infomail ud, så rammer virkeligheden med 100 kilometer i timen, og så nytter det ikke, at vi andre kører med 40 kilometer i timen«, siger han.

Den seksuelle modenhedstrappe

Pigerne og drengene i 7.b på Frydenhøjskolen i Hvidovre er delt op i hver sin ende af hesteskoen. Morten Bo Larsen har givet dem et eksempel på hævnporno, der er sket i virkeligheden. Han har hentet det fra Sex og Samfunds hjemmeside. Det handler om en pige, der sendte sin kæreste et nøgenbillede. Efter at de slog op, endte billedet hos ekskærestens ven og derefter på internettet. Hvis ansvar er forbrydelsen? spørger Morten Bo Larsen.

Pigerne taler om, hvor pinligt det må være, at hele skolen har fået del i den private sfære, et nøgenbillede er. For dem er det deres krop, deres skam, de kan se for sig. De er enige om, at han, der deler billedet, har et stort ansvar. Ovre hos drengene er stemningen mere løssluppen, og nogle af dem prøver at joke sig ud af den alvorlige problemstilling. »Benægt, benægt, benægt!« foreslår flere. Deres dansklærer svarer, at billedet jo er på nettet for evigt.

En udfordring for Morten Bo Larsen er elevernes forskellige modenhedsniveauer. Han kalder det en hårfin balance at italesætte ord som samtykke, krænkende adfærd og intimsfære over for 13-årige børn, hvor seksualitet for nogle er et abstrakt begreb.

»Mange af pigerne har nok desværre allerede mærket blikkene og tilråbene, så de kan lynhurtigt sætte sig ind i det. Men drengene har nemmere ved at fralægge sig ansvaret. Det er jo heller ikke på samme måde dem, som risikerer at blive ofre«, siger Morten Bo Larsen.

Drengene bliver enige om, at det er »dårlig stil« at dele et billede uden pigens samtykke, men at pigerne burde vide, at risikoen er der. »Hun kunne jo bare lade være med at sende det«, virker til at være den herskende holdning blandt drengene. I fællesskab kommer klassen også frem til, at det må være værre for en pige at få lagt et nøgenbillede op af sig selv, end det må være for drenge, men hvorfor ved de ikke.

Den digitale skolegård

Når man refererer stemningen i klasseværelset til pædagogisk projektleder hos Sex og Samfund Lone Smidt, kan hun genkende den jokende tilgang blandt drengene. Lone Smidt har selv været lærer og arbejder nu med at tilrettelægge seksualundervisning.

»Det er ofte mere skamfuldt for en pige at få et nøgenbillede offentliggjort, fordi pigerne er underlagt andre normer end drengene. Det er vigtigt, at både piger og drenge forstår, hvilke konsekvenser deling af billeder uden samtykke kan have. I en pædagogisk sammenhæng er det også vigtigt at arbejde med normer om køn og seksualitet, hvordan vi påvirkes af normer, og hvordan man kan ændre på normer«, siger Lone Smidt.

Selvom det er ulovligt, har hver tiende person mellem 16 og 30, der har prøvet at modtage nøgenbilleder, også videresendt et, viser en YouGov-undersøgelse foretaget for DR. Den viser også, at 22 procent af de 16-30-årige ikke ville have et problem med at videresende et nøgenbillede af en anden person uden samtykke. Selvom det virker som en voksen problematik, er der ifølge Lone Smidt god grund til at sætte ind tidligt.

»Unge i dag møder hinanden over sociale medier. Det er der, de interagerer, og der, meget af deres sociale liv foregår. Digital opdragelse og udvikling af sociale kompetencer online er relevant, allerede fra barnet får sin første tablet eller telefon. Det er faktisk lige så relevant som udviklingen af sociale kompetencer offline, hvor skolen altid har spillet en rolle«, siger Lone Smidt.

Dannelse, ikke forbud

Det er ulovligt at dele intime billeder af andre uden deres samtykke, det kan give op til seks års fængsel. Morten Bo Larsen vil ikke skræmme drengene med fængselsstraf, men få dem til at forstå, at deling uden samtykke kan ødelægge pigens liv. Derfor prøver Morten Bo Larsen at udfordre drengene på deres holdning om, at pigerne er skyld i forbrydelsen. Ifølge Lone Smidt er det klogt at udfordre drengene, for at prøve at forbyde pigerne overhovedet at tage billederne er en blind vej.

»Unge har altid været optaget af at dele billeder med hinanden. Billeder er en måde at bekræfte venskaber og relationer på. De her billeder er på samme måde en del af mange unges seksuelle udvikling og en måde at bekræfte kæresterelationer på, så det kan man ikke bare stoppe«, siger Lone Smidt.

Morten Bo Larsen, der også er it-vejleder, har bygget miniundervisningsforløbet op med gruppearbejde og klassediskussioner. De har set klip fra DR2-dokumentaren, hvor især én scene ifølge Morten Bo Larsen har haft stor virkning på eleverne. En dreng, der har delt og modtaget omkring 400 billeder af forskellige piger, bliver konfronteret med en pige, der fik angst og måtte droppe ud af sit studium, efter at hun blev overvældet med henvendelser fra mænd, der havde set hendes billede på en hjemmeside. Pigen græder, og trods sløringen af drengens skikkelse og forvrængning af hans stemme kan man se, at han ryster, og høre, at stemmen knækker. Drengen siger, at han vil gå hjem og slette billederne, og at han aldrig ville have delt dem, hvis han havde vidst, hvor hårdt det ramte pigerne.

»Der var bomstille, da vi så de scener. Det bedste, man kan gøre, hvis man vil få dem til at forstå alvoren, er at smide realiteterne op på et lærred. De skal have det råt for usødet, hvordan virkeligheden er for de piger, det går ud over«, siger Morten Bo Larsen.

Lærerne skal ikke have ansvaret

Som Morten Bo Larsen siger, så giver computere og tablets adgang til en kæmpe mængde af nyttige informationer, som kan gavne læring. Men det giver også adgang til, at man meget let kan komme til at såre andre, fordi hånfulde kommentarer eller drillende Facebook-beskeder kan virke mindre virkeligt. Den forestilling skal høre op, mener Hvidovre-læreren.

»Når vi har haft konflikter på de sociale medier, så bliver eleverne helt små og pinligt berørte, når vi tager fat i dem. De elever, som gjorde det, kunne aldrig finde på at stille sig op og sige det direkte til nogen«, siger Morten Bo Larsen.

Lone Smidt synes, at Morten Bo Larsen har taget et godt initiativ ved at tage fat på emnet. Hun mener også, at problemstillingen fortjener mere plads på skoleskemaet, så det ikke hører til den enkelte lærers ansvar at tilrettelægge undervisning på området.

»Vi skal sætte fokus på, at mobning på nettet og mobning i skolen hænger sammen, og vi skal sætte ind tidligt med den digitale dannelse, og her kan seksualundervisningen spille en vigtig rolle gennem hele skoleforløbet«, siger Lone Smidt.

For Morten Bo Larsen handler undervisningen om, at eleverne skal lære, at de skal opføre sig på samme måde på nettet, som de gør i virkeligheden.

»Det ville være absurd at se to elever stå i skolegården med mapper, hvor de byttede billeder af nøgne piger. Eleverne skal forstå, at det er lige så absurd, når det foregår i en Facebook-gruppe eller et andet digitalt forum«, siger Morten Bo Larsen.