Tidligere fagkonsulent og nu underviser i tysk på læreruddannelsen Lore Rørvig mener, at det er vigtigt, at eleverne skal vise, hvad de har lært ved afslutningen af faget i 9. klasse.

Tidligere fagkonsulenter: Gør tyskprøven obligatorisk

Samtlige tidligere tysk-konsulenter fra 1975 har skrevet under på en opfordring til ministeren om at gøre prøven i mundtlig tysk obligatorisk. "Det er afgørende, at elever skal vise, hvad de kan efter 9.", siger tidligere fagkonsulent Lore Rørvig.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den ene minister efter den anden har understreget vigtigheden af, at danskere bliver bedre til tysk. Senest udenrigsminister Kristian Jensen (V), der har præsenteret regeringens tysklandsstrateg fuld af fine ord om en styrkelse af faget fra folkeskolen til universitetet. Et udvalg under ministeriet skal arbejde med, hvordan faget skal styrkes gennem dette efterår, og regeringen har inviteret til en konference om sprogstrategien 17. november.

Udenrigsministeren: Styrkelse af tysk i skolen er nøglen til eksportsucces

Tysklærerforeningen for Grundskolen vil gerne hjælpe med til processen, og er derfor kommet med seks anbefalinger til, hvordan man kan styrke tysk i folkeskolen. En af disse er at gøre den mundlige tyskprøve i 9. klasse obligatorisk. Foreningen har startet en underskriftsindsamling blandt tysklærerne, som på en uge har fået 400 underskrivere, og foreningen vil diskutere sagen på sin generalforsamling på Fyn på fredag.

Tysk skal fremmes

Og nu har også samtlige tidligere fagkonsulenter i tysk siden 1975 skrevet under på et brev, der opfordrer til, at prøven bliver gjort obligatorisk.

"Vi støtter Tysklærerforeningens synspunkt, at det i forhold til prøverne er nødvendigt at ligestille tysk med engelsk, således at mundtlig tysk bliver en obligatorisk prøve efter 9. klasse. Vi deler endvidere foreningens bekymring mht. lovforslaget om en gymnasiereform, som vil betyde, at karaktererne ved 9.-kl-prøven i de prøvebundne fag i folkeskolen får langt større vægt end karaktererne i udtræksfagene. Dette vil svække udtræksfaget tysk i betydelig grad. Ved 9.-klasseprøven ligger tyskkarakterernes gennemsnit i forvejen lavere end karaktererne i samtlige andre fag. Det bidrager i høj grad til, at eleverne ikke oplever tyskfaget i folkeskolen som en succes", lyder det i brevet.

Fagkonsulent: Alle kan lære tysk

Lore Rørvig, som var fagkonsulent i tysk fra 2008 til 2012 og i dag underviser i tysk på læreruddannelsen på UC Sjælland, mener, at det er vigtigt, at tage sprogene alvorligt, hvis man vil styrke andet end engelsk. Det betyder, at man skal investere i dem, og at eleverne skal vise, hvad de har lært ved afslutningen af faget. 

"Tysk er et vigtigt sprog at lære, og det er let at lære, fordi så mange tyske ord er i familie med dansk. Og jeg tør vove den påstand, at alle kan lære det. Det skal man benytte sig af, især nu hvor tyskundervisningen er rykket ned i 5. klasse".

Lore Rørvig hører fra mange glade tysklærere, at det er så dejligt at undervise i 5. klasse. Eleverne er nysgerrige og positive og vil gerne bruge sproget. Og det er jo netop det, der er formålet med at lære et sprog, mener hun.

"Vi skal i folkeskolen hjælpe eleverne på vej til at blive interkulturelt kompetente. Det betyder netop, at eleverne skal lære et sprog, de kan bruge blandt andet i mødet med andre tysktalende. Ikke at eleverne nu pludselig skal kunne tale et fejlfrit tysk. Nej, de skal kunne bruge tysk til at kommunikere med og de skal turde bruge sproget. Slut med: 'Jeg kan ikke sige noget på tysk'. Væk med: 'Jeg kan kun sige mit navn, hvor gammel jeg er og hvor jeg bor'."

Hun mener, at det det er afgørende, at eleverne får mulighed for at vise, at de kan, når de afslutter 9. klasse.

"Men lige præcis, hvordan sådan en prøve skal se ud, er en helt anden snak".