Halvdelen af kommunerne synes det går godt med åben skole

Skab en fælles vision og fokuser på organisering og forankring. Sådan lyder to anbefalinger fra et udvalg under ministerierne, som har set på åben skole. I morgen mødes partierne til en høring om åben skole på Christiansborg.

Publiceret

Udvalget bag rapporten

Udvalget blev i begyndelsen af dette år nedsat af Børne- ogUndervisningsminister og Kulturministeriet og består afrepræsentanter fra: 

Skole og Forældre,  KL, Børne- og Kulturchefforeningen,  DanskeSkoleelever,  BUPL,  Børne- ogUngdomspædagogernes Landsforbunds Lederforening, DLF,  Skolelederforeningen
Forening af børne- og ungekulturkonsulenter, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsringen
FOA,  Kulturministeriet, DIF,  DGI,  DanskSkoleidræt,  DUF
Danske Musik- og KulturskoleLedere,  DanskMusikskolesammenslutning,  ForældrenesLandsforening,  Kompetencecenter for børn, ungeog billedkunst,  Nationalt Netværk afSkoletjenester 
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Organisationen Danske Museer,
Deutscher Schul- und Sprachverein fürNordschleswig, Efterskoleforeningen,  Foreningen afKristne Friskoler,  DanskFriskoleforening,  DanmarksPrivatskoleforening,  Foreningen for KatolskeFriskoler,  Foreningen af FrieFagskoler,  FSL. 

Afdelingschef Arne Eggert fra Ministeriet for Børn,Undervisning og Ligestilling var formand for udvalget.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolereformen forpligter skolerne til at samarbejde med det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv. Ifølge KL er antallet af kommuner som vurderer, at det går godt med den åbne skole, gået fra 26 i 2015 til 41 i 2016. 

Et udvalg bestående af skolens interessenter og repræsentanter for forenings- og kulturlivet har set på de hidtidige erfaringer og præsenterer en række anbefalinger i en ny rapport. Rapporten fortæller blandt andet, at når næsten halvdelen af kommunerne ikke er kommet i gang med den åbne skole, så skyldes det, at de har prioriteret andre dele af reformen. Ministeren glæder sig over stigningen i antallet af kommuner, der har fokus på samarbejdet. 

"Men der er stadig nogle kommuner, der har svært ved at sikre et godt samspil mellem skole og fritidsliv, og der skal kommunerne blive bedre til at dele gode erfaringer med hinanden, så de ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang, de skal lave et undervisningsforløb udenfor klasselokalet". 

De fire konkrete anbefalinger

I rapporten "Øget samspil mellem skole og fritidsliv" giver udvalget fire overordnede anbefalinger til arbejdet med den åbne skole, som hver er pinnet ud i, hvad de enkelte lærere, ledere, kommune, stat og foreningsliv kan gøre: 

Skab en fælles vision

Her er anbefalingene til medarbejderne på skolerne: "Fokuser i samarbejdet med eksterne aktører på samarbejdets pædagogisk-didaktiske merværdi for elevernes sociale, personlige og faglige udvikling og arbejder for at sikre en tydelig forventningsafstemning til samarbejdet".

Fokuser på organisering og forankring. Her lyder anbefalingen til lærerne: "Afprøv forskellige modeller for samarbejde og systematisk opfølgning. Eksempelvis kan dialog med og feedback til skolens ledelse bidrage til at få skabt rammer, organisering og overblik over samarbejdsmuligheder på lokalt, kommunalt, regionalt og nationalt plan".

Øget videndeling og fokus på formidling. Her er anbefalingen til lærerne: "Arbejd for at fremme videndeling og forankring af de gode samarbejder med kolleger og andre relevante aktører, for eksempel via lokale skole- og kulturtjenester og nationale platforme som emu.dk og skoletjenesten.dk.

Skab samarbejde, der skaber samspil. Her lyder anbefalingen til lærerne: "Arbejder på at fremme forståelsen for samarbejdsaktørernes faglige forskelligheder og understøtter eventuelle forskellige faglige synsvinkler. Kommunikation med eksterne samarbejdsparter skal målrettes, og der skal sikres fælles forståelse af de forskellige tilgange og begreber". Og derudover inddrage elever og forældre i arbejdet med den åbne skole. 

Høring om åben skole skal diskutere kreativitet

Medlemmer af medlemmer af Kulturudvalget og Børne- og Undervisningsudvalget på Christiansborg har taget initiativ til en høring om åben skole, som bliver afholdt i morgen i Landstingssalen.

Her skal politikere og interessenter omkring skolen blandt andet diskutere, hvilken betydning den åbne skole har for opfyldelsen af folkeskolens overordnede målsætninger, for kreativitet og dannelse i fremtidens arbejdskraft - og hvorfor det er vigtigt.

Læs mere

Hele rapporten kan læses her

En pixiudgave kan hentes her

Eksempler fra praksis kan findes her

Powered by Labrador CMS