Dette flag er 3.c på Kokkedal Skole endt med at sende til konkurrencen

3.c har valgt deres GeoGebra-flag

Eleverne i 3.c på Kokkedal Skole har udarbejdet 12 flag til GeoGebra-konkurrencen og valgt det ene, de vil sende ind i morgen. Og de har nået mange faglige mål uden matematikbogen, siger matematikvejleder Berit Hesseldal.

Publiceret
Flaget her var med i opløbet til det sidste. Det viser de ni nationaliteter i 3.c
3.c's flag blev lamineret og sat på flagstang

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematikvejleder Berit Hesseldals mål i fagteamet har været at vise, at man kan komme omkring rigtig mange faglige mål indenfor matematik ved at slippe fagbogen. Mål fra stofområder, kompetencer, kommunikation om matematik og dertil så en demokratisk proces i klassen er efter matematikvejlederens mening blevet nået i flag-arbejdet.

Skab klassens flag i GeoGebra - og vind mesterskabet

Hele 3. årgang på Kokkedal Skole har arbejdet med flag. Flagene skal være indsendt til konkurrencen senest i morgen - fredag den 16. september. Det er Det Danske GeoGebra Institut og Danmarks Matematiklærerforening, der står bag konkurrencen.

 

Mange valg for eleverne

Berit Hesseldal Andersen fortæller, at først har eleverne to og to tegnet deres flag. Hun har lamineret alle 12 flag og sat dem på flagstang. Eleverne har diskuteret, om alle flag lever op til konkurrencens krav, og klassen udvalgte tre flag, som skulle forfines i mindre grupper. Derefter stemte klassen, og de tre flag fik stemmerne 8, 8 og 7. Så måtte de arbejde videre med de to flag med flest stemmer, indtil de kunne vælge ét.

Blog: GeoGebra-Mesterskab - skal din klasse være med?

"Eleverne har mange input og er gode til at argumentere. Der er stor faglig spredning i klassen, men alle kan være med. Nogle kan lægge farver på flagene i flere lag, mens andre arbejder mere enkelt med værktøjerne i GeoGebra. Men alle kan tegne punkter og streger, alle kan få flaget i de rigtige mål, og de kan trække billeder ind. Der er blevet trukket alverdens billeder ind, så det er noget af en udvælgelsesproces", siger Berit Hesseldal.

 

Flagets fortælling

De har talt om, hvad flaget eventuelt skulle fortælle om deres skole og deres klasse. Det ene blev et stort dansk flag med otte små flag rundt på det danske. For at vise klassens ni nationaliteter.

"Men så talte vi om, hvad man kan se på et flag, når det hænger og vajer i vinden, og så valgte de det andet flag, hvor skolens logo indgår i stedet. To af eleverne har produceret et videoklip på et minut, som jo også skal indgå i konkurrencen".

I alt har klassen arbejdet med GeoGebra-flag i tre uger. De har haft fire lektioner om ugen og dertil er kommet lidt holdtid.

"Det tager tid at tale om flagene, vælge ud og finde ud af, hvordan flaget bedre kan leve op til kravene. Men det er en god proces, og eleverne synes, det er sjovt".

Berit Hesseldal mener ikke, at selve konkurrencen er så vigtig. Det er hele processen, der er spændende. Klassen har tidligere arbejdet med at tegne huse til en by i GeoGebra.

"Måske kan de ikke huske, hvordan de skal tegne en stjerne, men så kan de have to vinduer åbne på computeren og se i e-bogen, hvordan man gør. Så kan de selv finde ud af det", siger hun.

Hun fortæller, at alle på skolen bruger GeoGebra især i de ældste klasser. Det har været en udfordring at få det ned i indskolingen. Men det er nu sket.